Actualitzat 13/11/2014 16:46

Diàleg del fotògraf Arissa i el cineasta Goshima

Una visitante ante dos fotografías de 1930 de Antoni Arissa, en el CCCB
Foto: EUROPA PRESS

Dedica la primera mostra antològica a l'artista català, referent de la Nova Visió

BARCELONA, 13 Nov. (EUROPA PRESS)

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) dedica la primera mostra antològica al fotògraf català Antoni Arissa i, paral·lelament, se submergeix en una instal·lació audiovisual en 3D de l'artista japonès Kazuhiro Goshima: es tracta de dos artistes separats per un segle però connectats per la seva investigació al voltant de les ombres, la composició i la llum.

   L'exposició 'Arissa. L'ombra i el fotògraf' --formada per 161 fotografies en blanc i negre-- pretén recuperar l'obra d'Arissa (Barcelona, 1900-1980), gairebé desconeguda durant dècades, tot i haver-se convertit en un dels màxims exponents de la Nova Visió --un moviment sorgit a Alemanya a mitjans dels anys vint, que buscava enquadraments sorprenents i contrastos en les formes i la llum--.

   Les fotografies exposades --que podran veure's, al costat de la videoinstal·lació de Goshima, a partir de divendres i fins al 12 d'abril-- van ser preses entre 1922 i 1936 i comprenen les diferents etapes de la vida artística del fotògraf, que es va iniciar de molt jove en la fotografia vinculat a la corrent pictoralista, aprofitant els seus viatges amb cercles excursionistes.

INVESTIGACIÓ ARTÍSTICA EN LA QUOTIDIANITAT

   El seu treball està caracteritzat per una intenció artística i d'investigació, un aspecte important que el converteix en 'rara avis' i el diferencia de la fotografia documental, més freqüent en l'època, han valorat els comissaris de la mostra, els teòrics i fotògrafs Valentín Vallhonrat i Rafael Levenfeld.

   Arissa no necessitava grans escenaris èpics, i fotografiava ambients quotidians, "portant al súmmum de l'expressivitat i la plasticitat el que altres consideraven vulgar" --ha explicat Levenfeld en roda de premsa--, amb una mirada especial que Kazuhiro Goshima ha confessat compartir, en la seva intenció creativa.

   El treball d'Arissa acaba amb la Guerra Civil, igual que el de la majoria dels seus contemporanis: la penúria va ser material i conceptual, van desaparèixer revistes i galeries, molts van morir o es van exiliar, i amb el drama que sobrevolava la situació al país, Arissa va tornar a treballar en la impremta per alimentar la seva família, ha explicat Vallhonrat.

   El comissari ha destacat la importància de recuperar Arissa, una de les poques figures que falten per completar les llacunes de la història de la fotografia espanyola --meravellosa i rica en les avantguardes--, una recuperació possible gràcies al fet que les famílies van conservar-ne els arxius, indispensable en el cas de Arissa, els descendents del qual han col·laborat amb l'exposició fent una tasca "detectivesca".

'SHADOWLAND'

   Kazuhiro Goshima (Japó, 1969) ha captat, a 'Shadowland', les llums que generen els halos dels cotxes a la nit, a la gran ciutat --tema en el qual treballa des de fa anys--, projectant unes ombres que es mouen amb gran dinamisme, i ha explicat que darrere d'aquestes ombres "hi ha altres mons amagats", uns mons que espera que el públic descobreixi per si mateix.

   'Shadowland' és un curtmetratge en 3D --guardonat amb el premi honorífic de l'Ars Electronica de Linz 2014-- fet amb una tècnica estereoscòpica innovadora, de base analògica i sense retocs digitals, que utilitza una cambra fixa per captar les ombres en moviment, en aquesta "complexa harmonia en 3D", ha descrit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés