Catalunya registra un dels seus pitjors resultats en ciències i matemàtiques en l'Informe Pisa

Publicat 3/12/2019 10:34:54CET
Imatge de recurs d'alumnes en un aula
EUROPA PRESS

Se situa per sobre de la mitjana espanyola

BARCELONA, 3 des. (EUROPA PRESS) -

Catalunya ha perdut 15 punts en competència científica i 10 en competència matemàtica i, malgrat situar-se per sobre de la mitjana estatal, ha obtingut un dels pitjors registres dels alumnes catalans en l'Informe Pisa des que compta amb una mostra representativa.

L'Informe Pisa 2018 d'aquest dimarts arriba després que l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) decidís ajornar la publicació de part dels resultats espanyols, en detectar anomalies en la prova de lectura d'algunes zones d'Espanya i no descartar que les competències matemàtica i científica estiguin també alterades, tot i que en menys mesura.

Fonts de la Conselleria d'Educació de la Generalitat han explicat que en aquesta convocatòria de l'informe la comprensió lectora --la que l'OCDE va decidir no publicar a Espanya-- representa el 50% del pes de totes les proves, mentre que la competència matemàtica i científica es reparteixen el 50% restant.

Les mateixes fonts han manifestat que si l'OCDE dubtava de la qualitat de les dades, hauria estat "més lògic" retirar tots els resultats i esperar a les noves anàlisis que han promès abans de publicar-los.

En l'anterior Informe Pisa, del 2015, Catalunya s'havia situat per primera vegada per sobre de la mitjana espanyola, europea i de l'OCDE en les competències educatives bàsiques de tipus científic, comprensió lectora i matemàtiques.

RESULTATS CATALANS

La competència científica s'ha situat en 489, 15 punts per sota dels resultats del 2015 amb el registre més baix des del 2003, moment des que Catalunya participa en l'estudi amb una mostra ampliada per obtenir dades pròpies estadísticament representatives.

En aquesta competència, la mitjana espanyola se situa en 483 i Catalunya com la setena comunitat autònoma després de Galícia, Castella i Lleó, Astúries, Cantàbria, Aragó i Navarra; la mitjana de l'OCDE assoleix els 489 --com Catalunya-- i la de la UE els 490.

En la competència matemàtica, Catalunya ha registrat una puntuació de 490, deu punts menys que el 2015 i segon pitjor resultat des del 2003, que només supera el del 2006, quan va ser de 488.

En matemàtiques, la mitjana espanyola se situa en 481 i Catalunya es classifica en novena posició després de Navarra, Castella i Lleó, Euskadi, Cantàbria, Galícia, La Rioja, Aragó i Astúries; la de l'OCDE és de 489 --per sota de la catalana-- i la de la UE del 494.

Fonts del departament han destacat a Europa Press que, entenent que els errors que ha detectat l'OCDE afecten totes les comunitats en la mateixa mesura, els resultats catalans queden "per sobre" de la mitjana espanyola i en la mateixa línia que la de la UE i l'OCDE.

Han remarcat que la Comunitat de Madrid és la més afectada d'Espanya pel descens i que Catalunya queda en una situació comparativa "molt semblant" respecte a la població escolar del 2015 en la competència matemàtica i millora posicions en la científica.

En termes de població escolar espanyola, les mateixes fonts assenyalen que el 2015 un 24% obtenia una puntuació superior a la de la població catalana i un 29,2% en la científica, i que el 2018 es repeteix la situació en matemàtiques però en la científica s'ha reduït al 18,57%.

El departament ha afirmat que les comunitats autònomes que queden posicionades per sobre de Catalunya tenen un "nivell de complexitat escolar molt inferior a la de Catalunya".

La mostra catalana per a l'Informe Pisa 2018 ha estat de 1.690 alumnes de 15 anys de 49 centres, i per garantir l'objectivitat, la selecció aleatòria de la mostra, l'aplicació de la prova, la correcció i la confecció dels resultats van a càrrec de l'OCDE i l'Institut Nacional Avaluació Educativa (INEE).

Contador