Publicat 27/02/2014 11:24

Catalunya és una de les nou CA que més va cobrar pel 'cèntim sanitari', 4,8 per litre

GASOLINA, GASOIL, PRECIOS, IPC, COMBUSTIBLE, CARBURANTE, GASOLINERA, CONSUMO
EUROPA PRESS

La UE qüestiona un impost que ha estat denunciat per una empresa de transport catalana

BRUSSEL·LES/BARCELONA, 27 febr. (EUROPA PRESS) -

Catalunya és, al costat de Cantàbria, Castella i Lleó, Extremadura, Andalusia, Castella la Manxa, Múrcia, València i Balears, una de les nou comunitats autònomes que més va cobrar per l'anomenat 'cèntim sanitari' --un impost sobre els carburants, els ingressos del qual es destinen a finançar la sanitat--, fins a 4,8 cèntims per cada litre de gasolina o gasoil.

El 'cèntim sanitari', l'aplicació del qual ha considerat il·legal aquest dijous el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), va estar implantat a fins a 13 comunitats autònomes fins al gener del 2013 i va oscil·lar entre 1,2 i 4,8 euros per litre de carburant.

Aquest gravamen va arribar al seu valor màxim de 4,8 cèntims tant per a gasolina com en gasoil a nou comunitats autònomes --entre les quals hi ha Catalunya--, mentre que a Navarra es va situar en 2,4 cèntims per litre, respecte dels 1,7 cèntims de Madrid.

A Astúries va ser de 4,8 cèntims per a la gasolina i de 4 cèntims pel gasoil; i a Galícia va oscil·lar entre 2,4 cèntims per a la gasolina i 1,2 cèntims pel gasoil.

Només tres comunitats autònomes, que són País Basc, la Rioja i Aragó, van decidir no aplicar aquest gravamen, el que va contribuir a que els preus de venda al públic en aquestes regions fossin inferiors als de la resta del territori nacional. Canàries tampoc ho aplica, si bé aquesta comunitat es regeix per un règim fiscal d'insularitat específic.

Des de l'1 de gener del 2013 i amb l'objectiu de corregir les deficiències investigades ja llavors pel TJUE, aquest 'cèntim sanitari', utilitzat per finançar la sanitat o amb fins mediambientals, va ser corregit i va quedar integrat a l'Impost Especial d'Hidrocarburs (IEH). Així, la seva vigència, com a mínim des del gener del 2013, compliria amb la legislació comunitària i no estaria sotmesa a qüestionament.

Així, des del gener del 2013, el 'cèntim sanitari', que era la forma col·loquial d'anomenar l'anterior Impost de Vendes de Determinats Hidrocarburs (IVDH), es va convertir en el Tipus Autonòmic (TA), que és un dels tres trams dels quals està compost el nou IEH, al costat del Tipus Estatal General (TEG) i el Tipus Estatal Especial (TEE).

El TEG és el mateix per a tot l'Estat i equival a 40 cèntims per litre de gasolina 95 i a 30 cèntims per litre de gasoil, mentre que el TEE té un valor de 2,4 cèntims tant per a la gasolina com pel gasoil.

A tots aquests impostos cal afegir el 21% de l'IVA. A més, des de l'1 de gener del 2013 la part de biocarburants introduïda a la barreja final es veu gravada amb els mateixos tipus impositius que el combustible convencional.

EL TJUE CREU QUE ÉS IL·LEGAL.

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha dictaminat aquest dijous que el 'cèntim sanitari' vulnera la legislació comunitària. Els jutges assenyalen que "no procedeix limitar en el temps els efectes d'aquesta sentència, ja que el Govern espanyol i la Generalitat de Catalunya no van obrar de bona fe al mantenir aquest impost en vigor durant més de deu anys".

Això significa que Espanya podria haver de tornar 13.000 milions d'euros recaptats il·legalment entre 2002 i 2011.

El dictàmen respon a un litigi iniciat per una empresa de transport establerta a Catalunya, que va sol·licitar que se li tornessin els 45.000 euros que va haver de pagar per aquest impost al·legant que era il·legal.

El cas ha acabat davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que havia demanat a la justícia europea que es pronunciés.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés