Actualitzat 20/11/2020 15:42

Catalunya impulsa una estratègia amb kits d'automostra que es recolliran a les farmàcies

Farmàcia de Barcelona (Arxiu)
DAVID ZORRAKINO - EUROPA PRESS - Archivo

Farà cribratges setmanals a les residències i també tests als clubs esportius

BARCELONA, 20 nov. (EUROPA PRESS) -

La consellera de Salut de la Generalitat, Alba Vergés, ha presentat la nova estratègia del departament per acompanyar el Pla de flexibilització de les restriccions derivades de la segona onada de la pandèmia del coronavirus en la qual, entre d'altres mesures, es faran cribratges a partir de kits d'automostra de proves PCR que els ciutadans podran recollir a les farmàcies catalanes.

Així ho ha explicat aquest divendres en una conferència de premsa acompanyada del secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, que ha concretat que l'estratègia recull tres tipus de cribratge: comunitaris, a persones vulnerables com els usuaris de residències i a col·lectius específics com els professionals sanitaris.

El secretari ha detallat que l'estratègia amb kits d'automostra PCR serà semblant als cribratges que es fan Catalunya amb el càncer de còlon: es notificarà a la població per carta, si decideix hi participar haurà d'anar a la farmàcia a recollir el kit, es farà la prova PCR a si mateix, retornarà el kit a la farmàcia etiquetat com indica la carta perquè s'analitzi en un laboratori i tindrà el resultat en 48 hores.

Com segueix la mateixa estratègia que el cribratge del càncer de còlon, el secretari n'ha defensat la viabilitat: "És una logística que ja tenim preparada i ben validada des de fa molts anys. Tenim oficines de cribratge, tenim carregat el cens i coneixem l'enviament de cartes".

Argimon ha explicat que començaran a enviar cartes d'aquí un mes, que començaran amb la població de 50 anys o més amb la mateixa presa de mostres que han plantejat als instituts catalans, que "no té cap dificultat" i no precisa cap mena de permís per desplegar-se.

Quan li han preguntat si aquesta estratègia de kits d'automostra PCR a les farmàcies tindrà una periodicitat, Argimon ha descartat aquesta opció i ha explicat que serà "una sola vegada".

RESIDÈNCIES

Una altra de les línies de l'estratègia del departament és el cribratge a col·lectius vulnerables com els usuaris de les residències catalanes, en la qual s'"intensificarà" el testeig en l'àmbit residencial que passarà a tenir una freqüència setmanal.

A més, Argimon ha concretat que fa "tres setmanes o més" que no fan cribratges a un 70% dels centres residencials catalans perquè es consideren verds --sense casos de coronavirus--, on tornaran a fer proves per detectar asimptomàtics.

ÀMBIT ESPORTIU

Conjuntament amb la Secretaria General de l'Esport de la Generalitat, també organitzaran cribratges a persones de clubs esportius de 18 anys o més, perquè és la franja en què han fet "menys esforç diagnòstic" i la que té la incidència de casos més elevada.

Ha detallat que demanaran als clubs que tinguin una persona responsable de recollir la informació dels testats perquè es pugui garantir la traçabilitat i perquè la ciutadania disposi dels resultats com també els professionals sanitaris a l'historial clínic del pacient.

També reclamaran que hi hagi algú que pugui fer la presa de mostres i Argimon ha subratllat que aquests cribratges no es faran per poder competir: "Que no ens doni falsa seguretat, no és per a un ús individual", ha advertit.

CRIBRATGES COMUNITARIS

Argimon ha anunciat que dilluns reprendran els cribratges comunitaris "a zones amb una alta incidència" de casos que començaran a les localitats de Rubí i Terrassa (Barcelona) a través del Banc de Sang i Teixits, que es farà càrrec de tot el procés.

"Ho farem mirant de desplegar el màxim nombre de persones per arribar al màxim nombre de gent en poc dies", ha argumentat el secretari en relació amb aquestes zones de més incidència de la pandèmia.

Així mateix, l'estratègia del departament també inclou cribratges comunitaris en punts lleugers, és a dir, en comptes de fer un "gran desplegament" de persones, es farà amb poca gent però en molts punts que estiguin tan dispersos com sigui possible de tot Catalunya.

El departament continuarà fent els cribratges poblacionals a través de les escoles amb més de 300 persones en equips mòbils que es desplacen a totes els centres, gràcies als quals han fet 488.000 proves PCR en dos mesos, prop del mig milió que va anunciar el Govern al setembre.