Actualitzat 02/07/2014 14:25

Catalunya implanta a 300 centres el "servei comunitari" a l'ESO

La consellera de Enseñanza de la Generalitat, Irene Rigau.
Foto: EUROPA PRESS

BARCELONA, 2 Jul. (EUROPA PRESS)

Ensenyament començarà a aplicar el curs 2014-15 una assignatura de caràcter obligatori de "servei comunitari" a tercer o quart d'ESO d'instituts públics i concertats amb uns 300 centres implicats.

Quan culmini el desplegament, durant el curs 2019-20, faran aquesta assignatura un total de 70.000 estudiants, de 1.108 centres.

   En roda de premsa aquest dimecres, la consellera d'Ensenyament de la Generalitat, Irene Rigau, ha dit que la iniciativa es va començar a fer de manera pilot fa dos cursos amb 5.000 alumnes participants i, en constatar els bons resultats --el 98% de l'alumnat ha millorat actituds i valors--, han decidit estendre l'assignatura de manera progressiva durant els pròxims cinc anys.

   El pròxim curs faran el servei comunitari 152 centres --els que van participar en la prova pilot-- i més d'un centenar començaran la formació per impartir-lo el curs següent, la qual cosa sumarà al voltant de 300 centres; el 2015-16, l'implementaran 'de facto' 300 centres; el 2016-17, 500; el 2017-18, 700; el 2018-19, 905, i el 2019-20, 1.108.

   La matèria, que formarà part del currículum i s'avaluarà, durarà un total de 20 hores, de les quals 10 seran en horari lectiu i es destinaran a analitzar les necessitats de l'entorn per escollir el projecte, i la resta correspondran a la pràctica fora de l'horari lectiu, en què els alumnes estaran acompanyats per entitats participants i sense professorat, però l'assegurança escolar ho cobrirà igualment.

   El servei comunitari serà una competència "transversal" que es podrà circumscriure en una o diverses matèries segons el que decideixin els centres en funció de les característiques del projecte, i si un alumne no supera l'assignatura haurà de repetir-la, i no es podrà convalidar a aquells alumnes que ja facin activitats comunitàries similars.

   Amb aquesta activitat, que busca la formació integral de l'alumne, el jove adquirirà una "competència social i ciutadana" que li ha de permetre comprendre la realitat i cooperar de manera activa en una proposta que combina processos d'aprenentatge i el servei a la comunitat en un sol projecte.

   L'objectiu és garantir que els estudiants experimentin i protagonitzin "accions de compromís cívic", que aprenen en l'exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

TIPUS DE SERVEIS

   Els àmbits d'actuació del servei realitzats en el pilot han estat Acompanyament i suport a l'escolarització --l'han fet un 26%; Intercanvi generacional --31%; Projectes de solidaritat i cooperació; Suport a necessitats bàsiques; Medi ambient; Participació ciutadana; Oci educatiu; Patrimoni cultural, i Preservació i manteniment del medi urbà.

   Països com els Estats Units, Mèxic i l'Argentina realitzen una assignatura semblant amb caràcter obligatori, mentre que Països Baixos, Alemanya i Suïssa la imparteixen de manera optativa.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés