Actualitzat 11/04/2019 13:42

La Cambra de Barcelona manté al 2,1% la previsió de creixement del PIB català per al 2019

Economía/Macro.- La incertidumbre nacional se mantiene en niveles elevados en marzo, según Ceprede
GOVERN

La desacceleració de l'economia internacional i sobretot europea incideixen en la moderació de l'economia

BARCELONA, 11 (EUROPA PRESS)

La Cambra de Comerç de Barcelona manté les seves previsions de creixement de l'economia catalana per al 2019, i el situen en el 2,1%, mig punt per sota del creixement que es va registrar durant l'any passat --2,6%--, i més d'un punt inferior respecte al 2017 --3,4%--.

En roda de premsa aquest dijous, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha sostingut que el context internacional, sobretot l'europeu, incideix en aquest creixement inferior a través del sector exterior i la inversió.

Per al 2020, la Cambra de Comerç preveu que la fase de desacceleració en l'economia catalana s'estengui i el creixement se situï en el 2%, però Valls ha remarcat que aquesta moderació no implica que s'estigui en recessió --el PIB segueix augmentant--: "Desacceleració no vol dir recessió".

"Ha quedat enrere la fase més alcista del cicle, però no veiem senyals que l'economia catalana pugui entrar en una nova recessió el 2019", ha explicat Valls, acompanyat pel cap de gabinet d'Estudis Econòmics i Internacional de la Cambra de Barcelona.

El creixement previst per a l'economia catalana el 2019 és una dècima inferior que per a l'espanyola, que se situa en el 2,2%, tendència que s'ha registrat des del quart trimestre del 2018 i s'ha mantingut durant els primers tres mesos d'aquest any.

Valls ha atribuït aquesta divergència al nivell elevat d'obertura exterior a Catalunya: en períodes d'expansió, l'economia catalana tendeix a créixer més que l'espanyola, mentre que ho fa menys en períodes de desacceleració i de recessió econòmica.

Aquestes són algunes de les xifres que resulten de l'Informe de Conjuntura Econòmica que ha elaborat la Cambra de Comerç de Barcelona i AQR-LAB de la Universitat de Barcelona (UB), que han presentat aquest dijous Valls i Rovira.

DEMANDA INTERNA I EXTERNA

El context internacional actualment està impactant en la demanda exterior, efecte que l'ens cameral també preveu que acabi afectant la demanda interna, que durant aquest primer trimestre és la que ha sostingut el creixement per la seva evolució positiva, encara que inferior a la del 2018.

En aquest sentit, la indústria està sent el sector més afectat per la moderació de l'economia: l'índex de producció industrial ha registrat un descens acumulat del 0,8% fins al febrer, que esdevé la primera taxa negativa des del 2013.

També s'ha produït un descens considerable en els vehicles industrials durant els dos primers mesos del 2019, indicador que la Cambra de Comerç remarca que mostra el canvi d'expectatives en l'economia.

Preguntat per les reduccions de plantilles que s'estan plantejant en empreses industrials catalanes, Rovira ha subratllat que s'expliquen per "casuístiques concretes" de les companyies i no per qüestions sectorials, i ha indicat que en aquest àmbit econòmic està creixent l'afiliació a la Seguretat Social i que els afectats pels ERO sumen una proporció petita del total dels afiliats.