Publicat 9/2/2019 14:13:32 +01:00CET

Calvet diu que els trens van poder xocar per falta d'infraestructura i algun error hum

Dami Calvet (Arxiu)
EUROPA PRESS

Els sis ferits greus estan fora de perill de moment

BARCELONA, 9 febr. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori de la Generalitat, Dami Calvet, ha afirmat que els dos trens accidentats el divendres a Castellgalí (Barcelona) van poder xocar frontalment per falta d'infraestructura i algun error hum.

En una entrevista del canal 3/24 aquest dissabte recollida per Europa Press, ha volgut ser prudent mentre Adif i Renfe investiguen, per "tot apunta a aquesta direcció: falta d'infraestructura i algun error hum".

Ha ratllat d'inexplicable un xoc frontal de dos trens sobre la línia R4 i ha donat per fet que va haver-hi una concatenació d'errors: adrear el tren Regional procedent de Lleida a la sortida de l'estació de Manresa (Barcelona); la comunicació entre els trens i el centre de control; i del propi centre de control, "on haurien d'haver advertit que hi havia dos trens sobre la mateixa línia circulant en sentits contraris".

"Un (circulava) en contravía, el Regional que anava cap a Barcelona, en contradirecció; i l'altre, el de Rodalies, que pujava de Barcelona cap a Manresa, i que acabava de sortir de Sant Vicen de Castellet", ha dit.

El Regional va circular uns 7 quilmetres en contradirecció --ha relatat-- per aix ocorre en poc temps: "Tot aix segurament va passar en 1,5-2 minuts de temps, per suficient perqu, amb aquesta concatenació d'errors, haguem tingut aquest xoc".

Per les dades que té ara com ara, tot indica que el Regional procedent de Lleida va parar a Manresa a la via 1, i sembla que es va encaminar a la via 2 (des d'on havia de partir de Manresa) per va acabar tornant a la 1, des d'on va partir finalment, encara que ha insistit a ser prudent fins que la investigació avanci.

En preguntar-se-li si es va deure a un automatisme o va ser manual, ha respost que "aquí ja no hi ha canvis d'agulla manuals, i per tant hi ha un automatisme" que s'indica des del centre de control.

Calvet també considera que va poder haver-hi un segon error: "Va haver d'haver-hi hagut una comunicació" entre els trens i el centre de control per advertir que hi havia dos trens en una mateixa via.

Ha destacat que, segons sembla, el centre de control no va reaccionar advertint d'aix als trens: ha dit que la detecció en la R4 és el de 'bloqueig automtic de doble via', que detecta la presncia d'un tren per no el sentit de circulació.

En canvi, amb el bloqueig automtic que hi ha en altres punts de Rodalies --per exemple en la R2-- també s'hagués detectat que tots dos trens circulaven en sentit oposat i "segurament hi hagués hagut una detecció més rpida" i s'hagués activat el millor sistema d'emergncia: una caiguda de tensió a distncia, deixant els trens sense energia.

MANCA "EVIDENT"

Ha insistit en una "evident" falta d'infraestructures i ha recordat que aquest mes es compleixen 10 anys del trasps de Rodalies a la Generalitat, per ha ratllat de miratge aquest trasps perqu el Govern aquest el teric titular del servei per no té la via, la catenria ni els trens.

"Ens sentim capaos de gestionar la xarxa de Rodalies amb més seguretat i amb més eficincia", per el primer que demana és obtenir inversions promeses en els convenis signats fa 10 anys, en els quals es deia que anava a haver-hi 4.000 milions d'euros en inversió per posar a punt la infraestructura, per assegura que l'Estat sol ha despesa un 12% d'aquesta quantitat.

I ha explicat que no li consta que cap dels 6 ferits greus estiguin en perill de mort, encara que també ha mostrat prudncia en el seguiment de l'estat de tots ells.