Publicat 9/2/2019 14:13:32CET

Calvet diu que els trens van poder xocar per falta d'infraestructura i algun error humà

EUROPA PRESS

Els sis ferits greus estan fora de perill de moment

BARCELONA, 9 Febr. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet, ha afirmat que els dos trens accidentats el divendres a Castellgalí (Barcelona) van poder xocar frontalment per falta d'infraestructura i algun error humà.

En una entrevista del canal 3/24 aquest dissabte recollida per Europa Press, ha volgut ser prudent mentre Adif i Renfe investiguen, però "tot apunta a aquesta direcció: falta d'infraestructura i algun error humà".

Ha ratllat d'inexplicable un xoc frontal de dos trens sobre la línia R4 i ha donat per fet que va haver-hi una concatenació d'errors: adreçar el tren Regional procedent de Lleida a la sortida de l'estació de Manresa (Barcelona); la comunicació entre els trens i el centre de control; i del propi centre de control, "on haurien d'haver advertit que hi havia dos trens sobre la mateixa línia circulant en sentits contraris".

"Un (circulava) en contravía, el Regional que anava cap a Barcelona, en contradirecció; i l'altre, el de Rodalies, que pujava de Barcelona cap a Manresa, i que acabava de sortir de Sant Vicenç de Castellet", ha dit.

El Regional va circular uns 7 quilòmetres en contradirecció --ha relatat-- però això ocorre en poc temps: "Tot això segurament va passar en 1,5-2 minuts de temps, però suficient perquè, amb aquesta concatenació d'errors, haguem tingut aquest xoc".

Per les dades que té ara com ara, tot indica que el Regional procedent de Lleida va parar a Manresa a la via 1, i sembla que es va encaminar a la via 2 (des d'on havia de partir de Manresa) però va acabar tornant a la 1, des d'on va partir finalment, encara que ha insistit a ser prudent fins que la investigació avanci.

En preguntar-se-li si es va deure a un automatisme o va ser manual, ha respost que "aquí ja no hi ha canvis d'agulla manuals, i per tant hi ha un automatisme" que s'indica des del centre de control.

Calvet també considera que va poder haver-hi un segon error: "Va haver d'haver-hi hagut una comunicació" entre els trens i el centre de control per advertir que hi havia dos trens en una mateixa via.

Ha destacat que, segons sembla, el centre de control no va reaccionar advertint d'això als trens: ha dit que la detecció en la R4 és el de 'bloqueig automàtic de doble via', que detecta la presència d'un tren però no el sentit de circulació.

En canvi, amb el bloqueig automàtic que hi ha en altres punts de Rodalies --per exemple en la R2-- també s'hagués detectat que tots dos trens circulaven en sentit oposat i "segurament hi hagués hagut una detecció més ràpida" i s'hagués activat el millor sistema d'emergència: una caiguda de tensió a distància, deixant els trens sense energia.

MANCA "EVIDENT"

Ha insistit en una "evident" falta d'infraestructures i ha recordat que aquest mes es compleixen 10 anys del traspàs de Rodalies a la Generalitat, però ha ratllat de miratge aquest traspàs perquè el Govern aquest el teòric titular del servei però no té la via, la catenària ni els trens.

"Ens sentim capaços de gestionar la xarxa de Rodalies amb més seguretat i amb més eficiència", però el primer que demana és obtenir inversions promeses en els convenis signats fa 10 anys, en els quals es deia que anava a haver-hi 4.000 milions d'euros en inversió per posar a punt la infraestructura, però assegura que l'Estat sol ha despesa un 12% d'aquesta quantitat.

I ha explicat que no li consta que cap dels 6 ferits greus estiguin en perill de mort, encara que també ha mostrat prudència en el seguiment de l'estat de tots ells.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.