Publicat 10/03/2015 16:09

El CaixaForum posa a dialogar art i memòria en una mostra amb Beuys, Muñoz i Boltanski

Enrique Juncosa en la muestra 'Memoria' en el CaixaForum
EUROPA PRESS

BARCELONA, 10 març (EUROPA PRESS) -

El CaixaForum de Barcelona posa a dialogar art contemporani i memòria en una mostra en què l'obra de l'artista alemany Joseph Beuys 'Espai del dolor' --una de les estrelles de la col·lecció d'art contemporani de La Caixa, que s'exposa de manera permanent-- ajuda a teixir un relat de consciències individuals i col·lectives al costat d'obres d'Antonio Muñoz, Christian Boltanski, Doris Salcedo i Carmen Calvo, entre d'altres.

El poeta, assagista, crític i director de museus Enrique Juncosa és el comissari de la mostra, que aquest dimecres obre les portes al públic fins al 21 de juny i que és la segona del cicle d'exposicions 'Tres narratives. Participació. Memòria. Llenguatge' ideada pel mateix comissari.

Juncosa s'ha inspirat en algunes estructures narratives actuals del món de la literatura i el cinema per presentar el cicle d'exposicions, que planteja una simultaneïtat de relats per mostrar l'art contemporani.

El comissari refusa el discurs tradicional sobre l'art, basat en escoles i moviments centralitzats en grans capitals artístiques, per no donar compte de la complexitat del fenomen artístic contemporani.

En declaracions a Europa Press, Juncosa ha evidenciat que hi ha un consens generalitzat sobre com s'ha d'ordenar l'art modern del segle XX fins als anys 60 segons "criteris formals i objectius", però no passa el mateix des d'aquesta dècada d'ara endavant.

"Fins als 60 es considerava bo innovar", i a partir dels 60 la tendència és repetir algunes pràctiques i aportar nous significats, de manera que l'obra s'explica pel seu context històric, la percepció de l'espectador i altres variables, ha assenyalat.

A la mostra 'Memòria', moltes de les obres són executades durant els anys 90 i són més importants com a detonant d'interpretacions desenvolupades a partir de la memòria, que com a objectes artístics, tot i que la seva materialitat encara és important, ha indicat Juncosa.

La memòria és el punt de partida per reflexionar sobre la consciència individual i col·lectiva, com és el cas d'obra de Doris Salcedo, que reflexiona sobre dolor i pèrdua a través de mobles abandonats i rescatats de zones devastades pels 'esquadrons de la mort' de Colòmbia que emplena de ciment creant una metàfora de mort i devastació.

"EQUILIBRI INESTABLE"

Una altra de les obres estrella és 'Conversation piece (hirshhorn)' de Juan Muñoz, que teatralitza experiències i conceptes psicològics a través de tres personatges units que, amb un "equilibri inestable", bé podrien encarnar els turments d'un sol home, ha observat Juncosa.

La mostra proposa un espai de memòria molt evident a través de la gran instal·lació de l'artista francès Christian Boltanski, que es converteix en el centre neuràlgic i físic de l'exposició amb 300 fotografies en blanc i negre, totes procedents de l'arxiu del setmanari espanyol, basat en successos tràgics, 'El Caso'.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés