Publicat 28/10/2015 13:51

Un de cada quatre treballadors té un nivell educatiu superior al requerit

BARCELONA, 28 oct. (EUROPA PRESS) -

Un 27,3% dels treballadors espanyols té un nivell educatiu superior al que es requereix per desenvolupar la seva feina de manera satisfactòria, segons l'informe 'Els reptes de les competències dels adults a Espanya' de la Fundació Jaume Bofill en base al PIAAC, 'L'informe Pisa dels adults' de l'OCDE.

En la presentació de l'informe --amb dades recollides entre l'agost del 2011 i març del 2012 en plena crisi econòmica-- aquest dimecres, un dels coordinadors de l'estudi, Òscar Valiente, ha explicat que Espanya, segons l'indicador objectiu, és el quart país de l'OCDE on hi ha més sobreeducació; només per sota es troben Rússia, Corea del Sud i Japó.

La sobreeducació és un fenomen transversal, ja que afecta treballadors assalariats de diferents edats, sexe, origen social, tipus de contracte, sector d'activitat i naturalesa de l'empresa, tot i que "no afecta tothom per igual".

Un dels autors de l'estudi, Jorge Calero, ha explicat que el mercat de treball no aprofita les competències dels treballadors, que calen, "s'utilitzin o no", i ha advocat perquè les qualificacions estiguin disponibles i el mercat de treball les utilitzi.

Calero ha considerat que les competències "han d'estar aquí, perquè potser ara no, però sí que poden caldre en un futur".

FORMACIÓ D'ADULTS

Pel que fa a formació d'adults, el 41% de la població adulta ha participat en l'últim any en algun tipus de formació, a vint punts percentuals dels països nòrdics, que se situa en un 60%.

Valiente ha afirmat que un dels factors pot ser la cultura de formació i empresarial i fins a quin punt l'oferta que es proporciona és atractiva: "S'ha fet un esforç gran en un període petit, però no sabem si és útil".

En aquest sentit, sobre la llei d'FP catalana, ha assegurat que les intencions inicials eren molt bones, però que s'han quedat pel camí, i ha assegurat que l'ambició d'integrar la formació al llarg de la vida "s'ha truncat" a falta de lideratge del Govern i la dificultat dels agents socials de veure aquest tema com a important.

L'informe també constata que el problema de falta de competències dels joves a Espanya es deu al baix nivell educatiu i no a una baixa qualitat de l'educació, i que la competència lectora ve condicionada sobretot per l'educació, el capital cultural i el mercat de treball.

A Espanya, gairebé el 20% dels joves té una competència de lectura baixa i el 40% un nivell mitjà, mentre que en l'OCDE només el 39% dels joves tenen nivell baix i mitjà.

Valiente ha explicat també que les competències i la formació actuen com a "protectors" davant de l'atur, i aquest disminueix com més gran sigui el nivell educatiu: entre els homes amb estudis universitaris és del 14%, que va augmentant al 22% per als que tenen estudis secundaris postobligatoris, i fins al 37% els que tenen obligatoris.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés