El CAC i els metges catalans insten a regular la publicitat de les apostes en línia

Chica con un móvil en el campo
UNSPLASH/CC
Publicat 30/1/2019 14:10:38CET

El 45,3% dels anuncis de joc i apostes en línia s'emet en horari protegit

BARCELONA, 30 Ene. (EUROPA PRESS) -

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) i el Consell de Col·legis de Metges de Catalunya (CCMC) han demanat aquest dimecres regular "de manera urgent" la publicitat del joc i les apostes en línia per protegir els menors, acompanyada d'accions preventives i educatives.

El president del CAC, Roger Loppacher, ha plantejat una "regulació estricta" que passi per una prohibició de la publicitat del joc en horari protegit --de 6 a les 22 hores--, i el del Col·legi de Metges de Barcelona (COMB), Jaume Padrós, ha remarcat que podria ser similar a la del tabac i l'alcohol.

El 45,3% dels anuncis de joc i apostes en línia s'emet a la televisió durant l'horari protegit i en el cas de la ràdio el percentatge s'eleva fins al 84,5%, segons un estudi del CAC, que alerta que un 4,6% de la població adolescent té conductes de risc amb el joc i les apostes.

Tots dos han coincidit que l'addicció al joc i les apostes en línia s'ha convertit en un problema de salut pública --a Itàlia i Bèlgica ja s'ha legislat--, i han qualificat d'insuficients els dos intents de regulació que va iniciar el Govern central --el 2014 i el 2017--, que no van prosperar.

Loppacher ha considerat que mentre no hi hagi una regulació en aquest sentit, s'ha d'apel·lar a la responsabilitat dels operadors i plataformes perquè siguin "més cautelosos", i Padrós ha cridat a ser capaços de generar un estat d'opinió per aconseguir una normativa.

L'informe del CAC ha analitzat deu televisions i cinc ràdios, així com diversos canals i plataformes d'Internet, i ha constatat en les seves 36 hores analitzades que l'audiència menor d'edat està exposada a comunicacions de joc i apostes en horari protegit.

Assenyala que el canal amb més presència de publicitat de joc i apostes va ser Gol, amb 69 comunicacions comercials --36 en horari protegit--, seguit de LaSexta, amb 39 --deu en horari protegit--, i el que menys va ser Esport3, amb sis i cap en horari infantil, i destaca que en l'emissió del FC Barcelona-Reial Madrid per BeIN LaLiga, un de cada tres anuncis va ser d'apostes esportives.

L'estudi també ha constatat la presència de personatges de notorietat pública promocionant el joc i les apostes en línia a la televisió, la qual cosa han retret tant el CAC com el CCMC, i la introducció de tècniques com ara tècniques de bons promocionals i per instar a jugar de manera immediata.

Loppacher, que ha dit que aquest tipus de publicitat ha augmentat un 150% entre el 2014 i el 2018, s'ha mostrat convençut que una regulació inclouria l'eliminació de l'oferta de bons i l'aparició de cares populars, i Padrós ha subratllat la necessitat de limitar l'accés als menors.

En el cas de la ràdio, la publicitat del joc se centra en les retransmissions esportives, el CAC ha evidenciat que es fa un ús de l'esment publicitari, en què el narrador integra el missatge publicitari en la seva locució, i en plataformes com YouTube han aparegut els 'tipstars', que aconsellen mètodes per guanyar apostes.

DOCUMENT DEL CCMC

El document de posició del CCMC 'El joc d'aposta en línia', que advoca per una regulació urgent, alerta que Espanya és un dels països en què més ha augmentat el joc d'apostes, i un 0,9% de la població general presenta un problema d'addicció i fins a un 4,4% mostra conductes de risc, que en els adolescents és del 4,6%, una de les més elevades d'Europa.

Els estudis assenyalen que l'edat mitjana d'inici en la conducta de joc a Espanya és els 19 anys, i que els joves que fan apostes esportives són especialment vulnerables a desenvolupar problemes de joc.

La coordinadora de la Unitat de Joc Patològic del Servei de Psiquiatria de l'Hospital de Bellvitge, Susanna Jiménez, ha explicat que atenen uns 350 nous casos anuals, i que, si bé no hi ha hagut cap augment de la demanda, sí que hi ha un canvi de perfil, cada vegada més jove.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.