EUROPA PRESS / DAVID ZORRAKINO
BARCELONA, 15 abr. (EUROPA PRESS) -
La secretria de Salut Pública de la Generalitat, Carmen Cabezas, ha anunciat que treballen amb el Servei Catal de la Salut (CatSalut) en una instrucció que asseguri una "oferta saludable" a les mquines expenedores dels hospitals públics catalans i redueixi els productes no saludables.
Cabezas veu "molt incoherent" que als hospitals del sistema públic de salut es puguin comprar productes com brioixeria, que no són beneficiosos per a la salut i fins i tot poden empitjorar l'estat de determinats pacients com aquells que han patit un infart, ha explicat en una entrevista d'Europa Press.
Així, ha apostat per assegurar en aquests centres contractats per l'administració una oferta saludable predominant com iogurts sense súcres afegits, fruita seca crua o torrada i barretes de pa integral, entre d'altres, i també ha subratllat la "importncia" d'assegurar que els envasos dels productes siguin compostables.
ULTRAPROCESSATS
En ser preguntada per la possibilitat d'impulsar un impost en aliments ultraprocessats de la mateixa manera que es fa amb les begudes ensucrades embotellades --una de les mesures en les quals ha treballat que l'ha deixat més contenta--, Cabezas ha assegurat que s'est "explorant" la qüestió, per ha aclarit que encara no han concretat de quina manera.
"Ens agradaria treballar en alguna cosa similar a les begudes ensucrades", ha dit la secretria, que ha afegit que en el cas d'aquest tipus de beguda es tracta d'un increment del preu i ha remarcat que no prohibeixen res, per fan que l'opció saludable sigui més fcil.
Ha explicat que seria un cas diferent al de les begudes ensucrades embotellades perqu en aquella mesura hi havia una recomanació de l'OMS.
De fet, en la llei d'acompanyament dels Pressupostos de la Generalitat 2022 figura que l'Executiu catal ha d'aprovar aquest any la memria preliminar de l'avantprojecte de llei de l'impost sobre els aliments ultraprocessats una vegada analitzin l'"xit" de l'impost tant des del punt de vista fiscal com d'efectivitat sobre la salut.
També ha expressat la seva voluntat que els restaurants serveixin aigua de l'aixeta de franc, una mesura que est contemplada en la llei de residus i sls contaminats per a una economia circular que ja ha entrat en vigor després de que es va publicar dissabte passat en el Butlletí Oficial de l'Estat.
LLIONS DE LA PANDMIA
En relació amb la pandmia del coronavirus, Cabezas ha afirmat que una de les llions que extreuen dels dos anys d'emergncia sanitria és que la "salut és un aspecte global" que va més enll de la malaltia.
També ha reivindicat la importncia de desplegar mesures per controlar la transmissió que tinguin "la mínima repercussió" en la salut emocional i social de la ciutadania, a més de la rellevncia que les administracions comuniquin bé.
La secretria ha aplaudit l'"impuls" dels sistemes de vigilncia epidemiolgica, com el nou Sistema de Vigilncia d'Infeccions de Catalunya (Sivic), que integra les funcions de vigilncia de la grip, covid-19 i un altre virus respiratori, a banda del treball collaboratiu entre diferents agents del sistema sanitari.
Cabezas ha destacat que actualment la capacitat de seqüenciació de Catalunya és "molt alta", la més alta de l'Estat, i també ha destacat que durant la campanya de vacunació de la covid-19 han administrat uns 15 milions de dosis de vacunes, mentre que la mitjana anual prvia a la pandmia eren uns tres milions.