Publicat 27/05/2021 09:20

Brusselles reclama noves prctiques perqu plataformes com Facebook i Google no es lucrin amb la desinformació

BRUSSELLES, 27 maig (EUROPA PRESS) -

La Comissió Europea ha presentat aquest dimecres noves directrius més estrictes per les plataformes digitals, com Facebook i Google, amb l'objectiu que es comprometin a no lucrar-se amb la difusió de desinformació. Es trata d'una guia de bones prctiques que Brusselles espera que segueixin de manera voluntria, perqu no impliquen regles vinculants.

La proposta de l'Executiu comunitari demana a les plataformes digitals i als provedors d'altres serveis vinculats a la publicitat online que assumeixin la responsabilitat de posar fi al finanament de la difusió d'informacions falses, per exemple, oferint més transparncia en la collocació d'anuncis i impedint que hi participin els qui publiquin sistemticament continguts desmentits.

Entre les novetats, Brusselles també vol que es millori la visibilitat de la informació fiable d'inters general i s'alerti els usuaris quan es creuin amb continguts catalogats com a "falsos" després de l'anlisi de verificadors de dades.

"La desinformació no pot seguir sent una font d'ingressos. Necessitem veure compromisos més ferms per part de les plataformes online, l'mbit publicitari íntegrament i les xarxes de verificadors de dades", ha avisat el comissari de Mercat Interior, Thierry Breton.

"Necessitem un Codi nou i reforat perqu cal que les plataformes en línia i altres participants abordin els riscos sistmics dels seus serveis i la seva expansió algorítmica, deixin de vigilar-se pel seu propi compte i cessin de permetre que la desinformació generi ingressos, alhora que garanteixen íntegrament la llibertat d'expressió", ha afegit, per la seva banda, la vicepresidenta de l'Executiu comunitari responsable de Justícia, Vera Jourova.

NO ÉS CENSURA

Jourova ha volgut subratllar que l'objectiu que es persegueix amb aquesta revisió del Codi de Conducta "no és exercir censura ni crear un Ministeri d'Informació", sinó convncer les plataformes que facin més esforos de "verificació" sobre els fets --"no opinions"-- que es publiquen en el seus espais digitals.

Les noves directrius, a més, hauran de cobrir millor els comportaments manipuladors emergents als quals es recorre per difondre desinformació (com bots, comptes falsos, campanyes de manipulació organitzades i robatoris de comptes). També es preveuen compromisos precisos per millorar la transparncia i la rendició de comptes de les mesures per reduir els seus efectes.

Brusselles, a més, apunta que els usuaris necessiten tenir accés a eines que els permetin entendre millor la xarxa i navegar de forma segura. Per aix demana a les companyies signatries que els seus sistemes de recomanació --és a dir, com perceben els usuaris el contingut-- siguin transparents.

També hauran d'oferir als seus usuaris eines i procediments accessibles i efectius per denunciar la desinformació susceptible de causar danys públics o personals. Els usuaris que tinguin un compte o publiquin continguts afectats per mesures adoptades en resposta a les denúncies han de tenir accés a un mecanisme adequat i transparent que els permeti recórrer i obtenir reparació.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés