Publicat 27/05/2021 09:20CET

Brussel·les reclama noves pràctiques perquè plataformes com Facebook i Google no es lucrin amb la desinformació

BRUSSEL·LES, 27 maig (EUROPA PRESS) -

La Comissió Europea ha presentat aquest dimecres noves directrius més estrictes per les plataformes digitals, com Facebook i Google, amb l'objectiu que es comprometin a no lucrar-se amb la difusió de desinformació. Es trata d'una guia de bones pràctiques que Brussel·les espera que segueixin de manera voluntària, perquè no impliquen regles vinculants.

La proposta de l'Executiu comunitari demana a les plataformes digitals i als proveïdors d'altres serveis vinculats a la publicitat online que assumeixin la responsabilitat de posar fi al finançament de la difusió d'informacions falses, per exemple, oferint més transparència en la col·locació d'anuncis i impedint que hi participin els qui publiquin sistemàticament continguts desmentits.

Entre les novetats, Brussel·les també vol que es millori la visibilitat de la informació fiable d'interès general i s'alerti els usuaris quan es creuin amb continguts catalogats com a "falsos" després de l'anàlisi de verificadors de dades.

"La desinformació no pot seguir sent una font d'ingressos. Necessitem veure compromisos més ferms per part de les plataformes online, l'àmbit publicitari íntegrament i les xarxes de verificadors de dades", ha avisat el comissari de Mercat Interior, Thierry Breton.

"Necessitem un Codi nou i reforçat perquè cal que les plataformes en línia i altres participants abordin els riscos sistèmics dels seus serveis i la seva expansió algorítmica, deixin de vigilar-se pel seu propi compte i cessin de permetre que la desinformació generi ingressos, alhora que garanteixen íntegrament la llibertat d'expressió", ha afegit, per la seva banda, la vicepresidenta de l'Executiu comunitari responsable de Justícia, Vera Jourova.

NO ÉS CENSURA

Jourova ha volgut subratllar que l'objectiu que es persegueix amb aquesta revisió del Codi de Conducta "no és exercir censura ni crear un Ministeri d'Informació", sinó convèncer les plataformes que facin més esforços de "verificació" sobre els fets --"no opinions"-- que es publiquen en el seus espais digitals.

Les noves directrius, a més, hauran de cobrir millor els comportaments manipuladors emergents als quals es recorre per difondre desinformació (com bots, comptes falsos, campanyes de manipulació organitzades i robatoris de comptes). També es preveuen compromisos precisos per millorar la transparència i la rendició de comptes de les mesures per reduir els seus efectes.

Brussel·les, a més, apunta que els usuaris necessiten tenir accés a eines que els permetin entendre millor la xarxa i navegar de forma segura. Per això demana a les companyies signatàries que els seus sistemes de recomanació --és a dir, com perceben els usuaris el contingut-- siguin transparents.

També hauran d'oferir als seus usuaris eines i procediments accessibles i efectius per denunciar la desinformació susceptible de causar danys públics o personals. Els usuaris que tinguin un compte o publiquin continguts afectats per mesures adoptades en resposta a les denúncies han de tenir accés a un mecanisme adequat i transparent que els permeti recórrer i obtenir reparació.

Contador

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés