Actualitzat 31/03/2017 08:32 CET

Bolonya exposa la col·lecció daliniana de Beniamino Levi amb interactivitat multimèdia

The Dalí Universe reafirma la legalitat de les escultures front a la Fundació Dalí

BOLONYA (ITÀLIA), 25 nov. (EUROPA PRESS) -

Stratton Institute/The Dalí Universe, que gestiona la col·lecció de Beniamino Levi d'escultures i altres obres dalinianes, ha obert al públic aquest divendres a Bolonya una exposició que per primera vegada combina les obres que acostuma mostrar amb instal·lacions multimèdia que provoquen la interacció del visitant.

Stephano Pesce (Stratton Institute/Dalí Universe) ha defensat en roda de premsa que les exposicions en general prenguin la direcció innovadora d'aquesta de Bolonya, dissenyada per la nova empresa Con-fine Art, resultat de l'associació de dues companyies bolonyeses: l'editora Con-fine la de continguts multimèdia Loop.

Claudio Mazzanti (Loop) ha defensat museitzar combatent la frase més recurrent que troba en exposicions de tot el món, 'No tocar', i aconseguir-ho amb la força de la interacció perquè "la gent senti, és a dir, que usi els sentits".

Ha afegit que el muntatge 'Dalí Experience' instal·lat al Palazzo Belloni "racionalitza la paranoia de Dalí, però mantenint la paranoia", i que és l'artista idoni per innovar en museització, perquè les seves creacions combinen precisament paranoia, surrealisme i varietat.

Entre les accions multimèdia destaquen una projecció animada de les il·lustracions per a la pel·lícula d'Alfred Hitchcock 'Spellbound' ('Recorda'); un ventilador que, en bufar el visitant, fa volar els pètals d'una rosa daliniana digitalitzada; una pantalla emmarcada i amb una càmera que permet a l'espectador veure's dins de l'equip, el que invita a una selfie; pintures animades en 3D, i una calaixera que fa emergir imatges sobre una paret amb imatges en moviment.

Les sales alternen aquestes instal·lacions amb 22 escultures, 10 figures de vidre que la companyia vidriera francesa Daum va fer en els anys 60, 12 objectes fets amb or i més de 100 obres gràfiques de llibres il·lustrats.

No només hi ha interactivitat en les sales; també n'hi ha amb Bolonya: se n'aniran instal·lant quatre escultures a la ciutat durant l'exposició --des d'aquest divendres fins al 7 de maig del 2017-- i hi haurà gestos de complicitat virtuals en els seus carrers a través d'una app de realitat augmentada.

A més, els comerciants donaran suport a l'exposició amb tocs surrealistes en menús de restaurants; un còctel dedicat a l'artista en locals de la ciutat, i un pa amb el bigoti dalinià en forns.

ELS DRETS

Levi sempre ha defensat la legalitat de la seva col·lecció al·legant que el 1980 i 1981 va adquirir drets de l'artista i del seu secretari, Enric Sabater, mentre que la Fundació Gala-Salvador Dalí --designada després gestora de tots els drets-- sosté que aquestes obres no poden presentar-se com pròpies de l'empordanès, perquè no les va crear, sinó que va deixar reproduir obres pictòriques, i no en tres dimensions.

La seva advocada a Espanya, Andrea Garcés, avala que la fundació gestioni els drets, però "no pot anar més enllà dels drets que va donar el mateix artista" perquè l'autor preval sobre el dret de marca.

El col·leccionista té a París el museu Espace Dalí i a més va organitzant exposicions en diversos països --ara també hi ha una al poble italià de Pietrasanta--, tot i que no exposa a Espanya, on aquest any es va frustrar una a Terrassa (Barcelona) a conseqüència de diferències amb la fundació.

Els membres de Stratton Institute/The Dalí Universe Massimo Martina (Finances), Jasmine Merli (Exposicions) i Mara Frontini (Logística) han declarat a Europa Press que Levi reafirma la legalitat de les seves peces i que preveu seguir amb el museu i les exposicions temporals, si bé no té cap en agenda per a Espanya.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés