Actualitzat 19/11/2018 15:43

Blázquez reconeix la "profunda commoció" que provoquen els abusos de l'Església però rebutja "sospites sense fonament"


EUROPA PRESS

MADRID, 19 Nov. (EUROPA PRESS) -

El president de la Conferència Episcopal Espanyola i arquebisbe de Valladolid, el cardenal Ricardo Blázquez, ha reconegut la "profunda commoció" i el "comprensible escàndol" causat pels casos d'"abusos" comesos pel clergat, ha demanat que no s'"encobreixin" i ha assegurat la seva "ferma decisió d'erradicar-los", però ha rebutjat promoure "sospites sense fonament".

"L'Església reconeix obertament els abusos de diversa índole i té la ferma decisió d'erradicar-los; també agraeix la dedicació pacient de cristians, ministres, consagrats i laics. No és legítim promoure sospites sense fonament", ha subratllat el president de la CEE, Ricardo Blázquez, aquest dilluns 19 de novembre durant el seu discurs inaugural de la CXII Assemblea Plenària dels bisbes.

Abans de citar alguns apartats del document final del Sínode dels Bisbes sobre aquest assumpte, l'arquebisbe ha assegurat que és un assumpte que els ha estat "ocupant i preocupant". "Em refereixo als abusos, a la profunda commoció i el comprensible escàndol que han suscitat", ha indicat.

En aquest sentit, ha afegit que "no s'han d'encobrir els abusos ni donar-los una resposta equivocada" i ha assenyalat que han de reconèixer els seus "pecats" davant Déu i davant els homes "sense pretextos".

A més, ha advertit del dany" que provoca no només a nivell "individual" sinó també a l'Església. "Ens acollim tots a la misericòrdia immensa i eterna de Déu", ha precisat.

NI MEDALLES NI CAS OMÍS

D'altra banda, en relació als 40 anys de la Constitució Espanyola, el president dels bisbes ha precisat que no volen posar-se "medalles" però ha destacat la "col·laboració eficaç" de l'Església en la transició a la democràcia per la qual cosa ha reclamat que tampoc siguin "pretèrits", és a dir, que se'ls faci cas omís.

Així mateix, ha qualificat el text constitucional com un "monument" de la història d'Espanya que "va segellar la reconciliació de tots els espanyols" però ha avisat que no està "petrificat" sinó obert a reformes.

"La mateixa Constitució ha previst el procediment perquè el text fixat no es petrifiqui sinó que estigui obert a les oportunes reformes i actualitzacions. La Constitució ha tingut vigència durant diversos decennis; unes generacions van exercir llavors la responsabilitat primera; però el seu abast s'estén a les generacions presents i futures", ha matisat.

A més, ha assegurat la intenció de l'Església de seguir participant en la democràcia. "Els catòlics estem satisfets d'haver ofert l'ajuda que estava a les nostres mans, ens sentim ben integrats en el sistema democràtic i és la nostra intenció continuar participant-hi, des de la nostra identitat. Ni desitgem posar-nos medalles ni volem ser pretèrits", ha emfatitzat.

"PENÚRIA DE VOCACIONS"

D'altra banda, el president dels bisbes ha posat de manifest la "penúria vocacional" que viu l'Església a Espanya i ha convidat a contrarestar-la amb un "cultiu més intens de la iniciació cristiana".

A més, ha demanat no entendre la vocació com una "oferta de mà d'obra" per cobrir llocs vacants a l'Església.

Sobre el Sínode dels Bisbes sobre els joves, Blázquez ha conclòs que "no és de rebut ni el paternalisme ni l'autoritarisme" per acostar els joves a l'Església i ha proposat posar en pràctica la participació dels joves a les parròquies espanyoles.

Contingut patrocinat