BARCELONA 7 set. (EUROPA PRESS) -
Joaquín Soler Serrano va néixer a Múrcia el 19 d'agost del 1919 però va desenvolupar la seva carrera professional majoritàriament a Barcelona, i serà recordat en bona part per les seves entrevistes i pel seguiment de les riuades que el 1962 van afectar molts municipis del Vallès i de la campanya solidària que va liderar per ajudar els damnificats.
Va ser una de les veus més importants de la ràdio espanyola, com demostren els reconeixements rebuts, com ara el Premi Nacional de Radiodifusió 1961 i cinc premis Ondas, en els anys 1955, 1959, 1962, 1976 i 1999.
La seva carrera va començar a Ràdio Nacional d'Espanya el 1939 a la capital catalana, i allà va arribar a ser redactor en cap. Després va passar a Radio España de Barcelona (EAJ 15) on va estar al capdavant de programes com 'Lo mejor del mundo', 'Blanco y Negro', 'La samba, ¡caramba!', 'Feria de canciones', 'Reír es vivir' i '¡Qué rico Mambo!'.
El 1962, quan les riuades van començar a asolar molts municipis vallesans, la seva veu va demanar insistentment des de la ràdio ajuda per a tots els damnificats i va liderar una campanya solidària que va aconseguir recaptar una important quantitat econòmica per a aquella època per pal·liar les conseqüències, fet que li va valer un Ondas especial.
Després de 16 anys va decidir traslladar-se a Veneçuela, on va estar residint durant dos anys i treballant a la televisió, però va decidir tornar a terres catalanes i es va incorporar a Ràdio Barcelona i la Cadena SER, on va fer programes com 'Caspe 6...¡en órbita!' i '¡Esto es...radio!'.
Aquest últim programa li va permetre entrar en contacte amb col·laboradors com l'escriptor Camilo José Cela i el periodista Manuel del Arco. També va donar a conèixer grans cantants, que més tard van arribar a un gran reconeixement, com Joan Manuel Serrat, el Dúo Dinámico i Els Sirex, en el seu programa 'El gran show de las 2'.
No es va limitar a la ràdio i va començar el seu camí a la televisió el 1960 amb el magazín 'Carrusel' a la Televisió Espanyola (TVE). Més tard va continuar amb altres espais com 'No me diga usted sí, no me diga usted no' i 'Perfiles'.
Però una de les seves tasques més destacades va ser el programa 'A fondo', gràcies al qual també serà recordat per la seva manera de fer entrevistes i que suposa una important hemeroteca de grans personalitats en els anys 70.
Alguns dels que van respondre a les preguntes de Serrano van ser Octavio Paz, Josep Pla, Salvador Dalí, Bernardo Bertolucci, Rafael Alberti, Julio Cortázar i Antonio Gala.