Actualitzat 02/07/2013 17:04

La Beckett tracta la "manipulació" política i cultural a la comèdia 'George Kaplan'

La Sala mantindrà la seva programació artística a la seu de Gràcia la temporada que ve

BARCELONA, 2 jul. (EUROPA PRESS) -

La Sala Beckett de Barcelona reflexiona sobre la "manipulació" política i cultural i les relacions entre el poder i la ficció, la política i l'espectacle i la societat i els seus propis mites en la comèdia fosca 'George Kaplan', de Frédéric Sonntag, que dirigeix Toni Casares, en el marc del Festival Grec.

L'espectacle, que es podrà veure des d'aquest dijous i fins al 28 de juliol en la Beckett, s'estructura en tres actes amb miniobres independents, però que tenen en comuna al·lusions a Kaplan, mític personatge de la pel·lícula 'Amb la mort als talons' (North by Northewest), d'Alfred Hitchcok.

L'assemblea d'un col·lectiu d'activistes que es reuneixen "contra la deriva de la indústria cultural i l'aparell mediàtic" i per llançar desenes de propostes artístiques amb dimensió política, i al revés, centra el primer acte de l'obra, amb una estètica molt semblant al moviment 15M, ha explicat Casares a la presentació de l'obra.

Després, en el segon acte, un equip format per alguns dels guionistes i creadors de ficció més prestigiosos del món treballa, per encàrrec d'un anònim, en l'elaboració d'un relat capaç d'oferir respostes a l'actual enfonsament del sistema de valors occidental.

En el tercer acte, un grup important de poder, la cosa més semblant al Club Bilderberg, estudia amb caràcter d'"urgència" com fer front a una insòlita amenaça que posa en perill les bases del sistema, ha ressenyat Casares.

DEBAT I MOLTS INTERROGANTS

A l'espectacle, estrenat a Dinamarca i que ara arriba a Espanya per primera vegada, planegen molts interrogants i senti el debat, però no s'ofereix cap resposta concloent, com succeeix al teatre contemporani, ha observat el director de l'obra, acompanyat de l'autor del text.

Sonntag ha destacat que "la ficció dominant no sol està marcada per la indústria de Hollywood, sinó que els mitjans de comunicació també fabriquen la seva pròpia ficció, igual que la resta de poders".

REALITAT COMPLEXA

L'autor ha remarcat que ha utilitzat aquests tres arguments per explicar les relacions entre la ficció i la realitat des de la "complexitat" i no una visió simplista com l'atribució d'una matança en sèrie a la troballa d'una cinta violenta a la casa de l'assassí.

No és casual que a la primera miniobra els protagonistes interpreten a gent més jove, en la segona de mitjana edat, mentre que en la tercera es mouen en edats més elevades, han observat els actors.

REALITAT I FICCIÓ AMB HUMOR

"Com més he començat a parlar de temes de ficció i polítics més m'he alimentat de la realitat", ha assenyalat Sonntag, qui dóna un toc d'humor a la història, vinculada a Kaplan des del principi per la representació d'aquesta identitat fantasma i fugissera.

Al final de la presentació, Casares ha anunciat que la Sala Beckett mantindrà la programació artística a la seu de Gràcia la temporada que ve gràcies a un "acord provisional" amb la immobiliària Nuñez i Navarro, contra la que va perdre un litigi, tot i que no ha ofert més detalls.

Ha ressaltat especialment que aquest dissabte començaran les activitats del VIII Obrador d'estiu del teatre barceloní en la nova seu del Poble Nou, on celebraran la trobada internacional amb dramaturgs emergents.

Contingut patrocinat