Publicat 10/10/2023 17:41

Bayona defensa el cinema fantstic "com una manera més veritable d'explicar la realitat"

El director J.A.Bayona presenta 'La societat de la neu' en el Festival de Sitges
EUROPA PRESS

Presenta a Sitges (Barcelona) 'La societat de la neu', representant espanyola en els Oscars

SITGES (BARCELONA), 10 oct. (EUROPA PRESS) -

El director J.A.Bayona presenta aquest dimarts al Sitges Festival Internacional de Cinema Fantstic de Catalunya la pellícula 'La societat de la neu', triada per representar a Espanya als Oscars, i ha assegurat aquest dimarts en roda de premsa: "Sempre he defensat el cinema fantstic com una manera més veritable d'explicar la realitat".

'La societat de la neu', que es projecta fora de concurs al festival, s'estrenar als cinemes al desembre i arribar a Netflix el 4 de gener, revisita el cas real d'un equip uruguai de rugbi l'avió del qual es va estavellar als Andes l'any 1972 quan es dirigien a Xile i reflecteix la situació dels supervivents en unes condicions climtiques extremes.

Bayona ha explicat que quan es va reunir amb els supervivents va tenir la sensació de que volien que la pellícula es fes més que fins i tot ell --un projecte que porta dissenyant des de fa una dcada--, i ha considerat que una de les raons pot ser que en aquesta versió també s'atorga "veu als morts".

En la projecció per a les famílies dels supervivents i desapareguts, el director va dir que a través del procés d'immersió, empatia i trobar la veritat que planteja el film "va fer que molta gent després de 50 anys entengués a l'altre. És molt important al cinema posar-se en la pell de l'altre".

Preguntat pel canibalisme al que van haver de recórrer els supervivents, ha dit que no va ser el tema que més el va impactar en llegir el llibre de Vierci i que va buscar la millor manera per apropar-s'hi, i ha remarcat que a ell el que més el va suggestionar és "com de gran és la histria en tots els sentits".

600 HORES RODADES

Van rodar moltes escenes --ha xifrat en 600 les hores rodades a la pellícula-- per ha dit que les més escabroses treien a l'espectador de la narrativa, tot i que "la intenció va ser no endolcir la histria".

Van rodar com tallaven o esquinaven el calci dels ossos, per durant el muntatge va anar caient, perqu la pellícula anava en una direcció i "aix era desviar-se del tema".

Bayona va parlar amb el psicleg que va entrevistar als supervivents després del rescat, que li va dir que el que van fer a la muntanya va ser "bloquejar una part del seu cervell".

Ha precisat que, malgrat que els personatges reals eren molt religiosos, va buscar una forma d'explicar la histria de forma inclusiva sense limitar-la al fet religiós, fent "una lectura espiritual de l'acte d'entrega".

MERCAT CINEMATOGRFIC

El director ha subratllat que va voler rodar la pellícula en castell des del primer moment perqu era important per al context sociocultural, amb actors locals poc coneguts, i ha assenyalat que té un pressupost mitj d'un film de Hollywood.

"El mercat en el qual vivim avui dia no permet rodar les pellícules de pressupost mitj de Hollywood en espanyol", ha remarcat Bayona, per la qual cosa ha necessitat deu anys per aixecar el projecte, i ha subratllat que Netflix ha perms que es pogués fer en castell, plataforma amb qui va acordar que el film també tingués una exhibició cinematogrfica.

Bayona ha adms que es va fer un csting amb cares conegudes per el to de la pellícula anava cap a un altre costat, i ha subratllat que la dificultat de l'elecció per la pandmia, amb quarentenes en hotels per fer la prova, va fer que es creés "un vincle que es veu en la pantalla" entre els actors.

El rodatge es va dur a terme en Serra Nevada (Andalusia), Montevideo (l'Uruguai) i en diferents localitzacions dels Andes --tant a Xile com a l'Argentina-- incloent La Vall de les Llgrimes, localització real on va succeir la histria i al que propi Bayona va visitar.

Bayona ha subratllat que la quantitat d'hores de rodatge que es van fer per a la pellícula feia "impossible" que es rodés en analgic, i ha ressaltat el treball d'efectes visuals.

PREMI A SITGES

El director barceloní rebr la tarda d'aquest dimarts, abans de la projecció de la pellícula, un dels premis Mquina del Temps del Festival de Sitges, un certamen que ha definit com a "molt especial" i en el qual ha assegurat que ha viscut grans moments de la seva vida.

Ha afirmat estar illusionat per rebre aquest reconeixement, i ha remarcat que "la distncia entre l'escenari i el pati de butaques és molt borrosa", ja que quan s'est a l'escenari hi ha molts directors a la platea i joves que estaven al pati de butaques han passat a presentar pellícules com Jaume Balagueró o ell mateix..




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés