Barcelona es rendeix davant de Dürer, "mestre del Renaixement", amb una exposició en triple seu

Publicat 25/1/2019 16:21:30CET
Exposició dedicada a Dürer, mestre del Renaixement
EUROPA PRESS

BARCELONA, 25 gen. (EUROPA PRESS) -

La ciutat de Barcelona reivindica l'obra de l'artista alemany Albrecht Dürer, considerat "el mestre del Renaixement", a través d'una exposició de gravats que discorrerà a cavall entre el Reial Cercle Artístic, la Catedral de Barcelona i el Museu Diocesà, ha explicat la comissària, Helena Alonso, en roda de premsa.

"L'exposició es dilueix al barri gòtic i la vida de la ciutat", han coincidit a destacar la comissària i el degà del Capítol de la Catedral, Josep Ramon Pérez, en la presentació de la mostra de més de 70 obres del gravador de l'emperador Maximilià, que es podrà visitar fins al 26 de maig.

El recorregut, que recull una selecció dels gravats més representatius de l'artista, mostra les seves primeres obres anteriors al 1500 fins a l'auge ja a principis del segle XVI que posen en relleu el seu mestratge i la seva investigació constant de la bellesa absoluta, segons la comissària.

Cada espai expositiu recull una faceta diferent de l'alemany, i si bé el Reial Cercle Artístic mostra la "genialitat" dels inicis amb 37 gravats, la Sala Capitular de la Catedral acull 17 obres de la sèrie 'La vida de la Verge' gravades en fusta a la fibra, i el Diocesà se centra en 16 estampes en planxa de coure sobre la Passió de Crist.

La sèrie d'estampes, especialment valuosa, procedeix d'una col·lecció privada d'Itàlia, d'Elisa Moretti, i ja va ser exposada a la Casa-museu de Dürer a Nuremberg, que també ha col·laborat en l'enfocament pedagògic de l'exposició, en què s'ha implicat el Museu Frugger i Welser d'Ausberg, a Alemanya.

El president del Reial Cercle Artístic, Josep Fèlix Bentz, ha subratllat l'ambiciosa proposta museogràfica del projecte expositiu, que reivindica el paper decisiu que va jugar l'Europa de principi del segle XVI en la formació de l'Europa actual, així com el paper destacat de Barcelona en aquesta època.

500 ANYS DEL CAPÍTOL DE TOISÓ D'OR

Precisament aquest any es compleixen els 500 anys de la celebració del XIX Capítol de Toisó d'Or, convocat per l'emperador Carles V a la Catedral de Barcelona, que va suposar un dels esdeveniments de la política europea més importants del moment, i al fil de l'esdeveniment es va reformar el cor de la Catedral amb diverses obres d'artistes destacats.

L'exposició coincideix també amb el 500è aniversari de la celebració de les exèquies de l'emperador Maximilià a la Catedral de Barcelona, ha explicat el Capítol, i el representant del Bisbat Josep Maria Turull ha subratllat la vigència de Dürer al segle XXI.

INFLUÈNCIA EN GAUDÍ I SUBIRACHS

Ha destacat especialment la influència sobre l'obra d'Antoni Gaudí, així com de l'escultor Josep Maria Subirachs que a la façana de la Passió de la Sagrada Família va fer un homenatge a Dürer amb una inscripció en què es pot llegir 'Malenconia', referent a un dels gravats més significatius de l'alemany que es pot veure a la mostra.

La sèrie de la Crucifixió es podrà veure a l'espai més antic del Museu Diocesà, que viu com un "repte i un plaer" la col·laboració amb els seus veïns del Cercle Artístic, amb els quals aspiren a sumar nous projectes.