Publicat 25/7/2019 18:48:18 +02:00CET

El Ballet Nacional Sodre farà una relectura d''El Quixot' al Festival de Peralada

Igor Yebra i Blanca Li presenten 'El Quixot del Plata'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 25 jul. (EUROPA PRESS) -

El Ballet Nacional Sodre de l'Uruguai portarà aquest divendres al Festival Castell de Peralada (Girona) 'El Quijote del Plata', una nova lectura sobre el clàssic 'El Quixot' basada en la figura de l'uruguaià Arturo E.Xalambrí, responsable que a Montevideo es conservi una de les col·leccions més grans de Cervantes a l'Amèrica Llatina.

Després de l'estrena a l'octubre, el ballet portarà per primera vegada fora de les seves fronteres aquesta producció, que compta amb el director artístic i de la companyia Igor Yebra i la coreògrafa Blanca Li, a part de la interpretació dels ballarins Damián Torío i Kauan Soares en els papers de Quixot i Sancho.

En roda de premsa aquest dijous, Yebra ha explicat que la companyia debuta al Festival malgrat tenir 85 anys d'història, encara que ha assenyalat que el ballet ha passat per moments "molt baixos", abans que Julio Bocca el portés a una altra dimensió, fins a ser una de les més fortes a Llatinoamèrica, i ha afegit que ara la seva missió és internacionalitzar-la.

Amb un centenar de persones en la companyia, Yebra ha relatat que se li va ocórrer aquesta producció a causa que Montevideo és una ciutat cervantina de la mà de la figura d'Arturo E. Xalambrí pel seu paper de recol·lector de primeres edicions del Quixot.

"L'espectacle va tenir bon acolliment. Aquí juguem a casa. Em sento orgullós d'haver donat a conèixer un personatge uruguaià que fins i tot els mateixos uruguaians no coneixien", ha dit Yebra, que portarà a Peralada --i després a altres ciutats estatals-- una versió d'aquest espectacle amb la meitat de la companyia, perquè l'altra meitat s'ha quedat de gira per l'Uruguai amb un altre espectacle.

ESCENOGRAFIES LLEUGERES

En el terreny de la concreció, l'espectacle presenta "escenografies lleugeres", i posa l'accent principalment en la il·luminació de l'escenari.

La coreògrafa Blanca Li, que entre d'altres treballa per a l'Òpera de París (França), ha explicat que li feia il·lusió inventar-se un Quixot completament nou, perquè "el clàssic s'ha fet milers de vegades", i que en va tenir prou amb llegir la novel·la caballeresca per visualitzar les escenes.

"M'agradava la idea de crear un altre Quixot", ha dit Li, i ha avançat que l'espectacle introdueix també la primera dona Quixot de la història perquè la filla del col·leccionista que li llegeix els passatges d''El Quixot' adopta l'esperit del seu pare.

Va seleccionar per a l'espectacle alguns passatges que li agradaven i els ha lligat amb la història d'Arturo E. Xalambrí situant-lo en el llit de mort i la seva filla llegint-li els diferents fragments, cosa que funciona com a fil conductor.

Pel que fa a la música, va buscar compositors inspirats en 'El Quixot' i en el folklore espanyol, i va trobar "coses increïbles" de Claude Debussy i Maurice Ravel, que interpreta l'Orquestra del Ballet Nacional Sodre en un enregistrament.

A propòsit del treball amb la companyia, ha explicat: "Vaig treballar molt la dramatúrgia i la interpretació, però de vegades és més difícil treure l'emoció".

El resultat és un espectacle completament clàssic, fora de la seva habitual aposta per la dansa contemporània, però ha reivindicat: "Per mi, aquest ballet és 100% Blanca Li, malgrat que té tècnica clàssica".