Publicat 17/04/2019 12:23

Autoritzen a l'Open Arms portar material humanitari a Grècia després de 100 dies de bloqueig

Amnistia Internacional exigeix al Govern de Sánchez que permeti salpar a l'Open Arms i l'Aita Mari
EUROPA PRESS - Archivo

Capitania només permet fer operacions de salvament "de carcter espontani o ocasional"

BARCELONA, 17 abr. (EUROPA PRESS) -

El Govern central ha autoritzat al vaixell Open Arms navegar cap a les illes gregues de Samos i Lesbos per transportar material humanitari després de 100 dies "de bloqueig" al Port de Barcelona, ha informat aquest dimecres l'ONG Proactiva Open Arms a Europa Press.

L'autorització de Capitania Marítima de Barcelona --que depn del Ministeri de Foment-- permet només descarregar material, per no per entrar a la regió de recerca i rescat (zona SAR) del Mediterrani central, i impedeix fer operacions de salvament amb l'excepció de les que siguin "de carcter espontani o ocasional", i en coordinació amb l'autoritat de la zona SAR.

L'Open Arms es troba a Barcelona des del gener després que Capitania li denegués el permís de salpar cap al Mediterrani, on feia operacions de salvament d'immigrants que naveguen a la deriva, perqu considerava que incomplia la normativa europea de rescat de refugiats i perqu el buc no tenia un certificat per tansportar tantes persones.

NAVEGACIÓ "DIRECTA" CAP AL PORT

El document, datat aquest dimarts, adreat al capit del vaixell i recollit per Europa Press, autoritza el buc a navegar "de manera directa i ininterrompuda" cap al port de Pythagoreion de la illa de Samos, complint la normativa sobre navegació, certificats de seguretat i eliminació de substncies contaminants.

"En cap cas podr efectuar-se una navegació amb el propsit de fer operacions de recerca i salvament o altres activitats que derivin amb tota probabilitat en aquestes operacions, excepte aquelles operacions de salvament que siguin de carcter espontani o ocasional", indica l'autorització.

NEGA OPERACIONS DE SALVAMENT

També recorda al capit que les navegacions queden supeditades a les que permeten els certificats del buc "i que no es podran dur a terme operacions de salvament si no compta amb la conformitat de l'autoritat responsable de la regió SAR on navegui, i sempre sota la coordinació d'aquesta autoritat".

En una d'aquestes operacions, el buc estar subjecte al compliment de la normativa internacional o nacional, que compta amb el Conveni internacional SAR, el de seguretat per a la vida humana al mar, el de Salvament Marítim, el de Trnsit Marítim Internacional, la Convenció de l'ONU sobre el Dret del Mar, el text refós de la Llei de Ports de l'Estat i de la Marina Mercant i la de Navegació Marítima.

En cas que es consideri que s'han fet incompliments durant la navegació del buc derivats d'aquesta autorització "constituiran infraccions contra la seguretat marítima o l'ordenació del trnsit marítim, i podria sancionar-se cadascuna d'elles amb multes de 901.000 euros o 300.000 euros, respectivament", avisa Capitania.