Actualitzat 27/05/2013 19:01

Ascó inaugura el seu magatzem nuclear amb el trasllat de dos contenidors

Central nuclear de Ascó
EUROPA PRESS

TARRAGONA 27 maig (EUROPA PRESS) -

La central d'Ascó ha inaugurat el seu magatzem temporal individualitzat (ATI) per emmagatzemar combustible nuclear gastat, després de completar el trasllat de dos contenidors, carregats amb 32 elements irradiats cadascun i que han estat extrets prèviament de les piscines de la unitat I, ha informat l'Associació Nuclear Ascó-Vandellòs (Anav) en un comunicat.

Es tracta del tercer magatzem nuclear d'aquestes característiques que existeix a Espanya, després dels llocs en marxa a Trillo i Zorita (Guadalajara), i permet a Ascó disposar d'una capacitat addicional d'emmagatzematge de residus, tenint en compte que les seves dues piscines eren pròximes a arribar al límit de capacitat-

El ple del Consell de Seguretat Nuclear (CSN) havia donat el seu vistiplau a principis d'abril per a la inauguració de l'ATI d'Ascó, després que la central completés els treballs de construcció de l'emplaçament a mitjans de febrer, un projecte elaborat al costat de l'Empresa Nacional de Residus Radioactius (Enresa).

L'ATI d'Ascó té un espai útil aproximat de 20.000 metres quadrats, està format per dues lloses sísmiques de formigó de 40 metres de longitud, 11 d'ample i 60 centímetres de profunditat sobre les quals es poden ubicar fins a 32 mòduls d'emmagatzematge, cadascun amb capacitat per a 32 elements combustibles irradiats.

El sistema elegit, anomenat Hi-Storm 100, està compost per una càpsula metàl·lica, un contenidor de transferència i el mateix mòdul extern que conforma una barrera estructural i radiològica, ja que els contenidors queden instal·lats a l'aire lliure.

Els tècnics van seleccionar els elements irradiats a transferir i els van carregar a l'interior de la piscina, abans de soldar la tapa de la càpsula metàl·lica i omplir-la amb gas heli per assegurar una transferència de calor adequada durant l'emmagatzematge, en un procés que ha conclòs amb el trasllat amb un vehicle eruga per uns vials construïts per a l'ocasió.

La càrrega dels dos primers contenidors ha coincidit en el temps amb la recàrrega de combustible d'Ascó II, que va acabar dijous, el que ha portat al director de la central, Manel Campoy, a subratllar el "gran esforç de planificació i treball en equip fet".

EN ESPERA DEL ATC

Anav va tramitar la petició per construir el ATI el gener del 2010 i ha començat les obres en octubre de l'esmentat any, davant de la impossibilitat que es finalitzés a temps el magatzem temporal centralitzat (ATC), i que serà edificat finalment a Villar de Canyes (Conca), si bé Ascó es va presentar com a candidat a acollir-lo.

La sitja nuclear de Villar de Canyes concentrarà tots els residus generats a Espanya, també els procedents de la clausurada Vandellòs I i que actualment guarda França, però fins que això succeeixi Ascó requeria d'un ATI per seguir operant.

Contingut patrocinat