Un 13% dels andorrans està en risc de pobresa, i augmenta entre els que treballen
ANDORRA LA VELLA (ANDORRA), 29 Des. (EUROPA PRESS)
Andorra ha vist com han augmentat els ingressos mitjans de la seva població un 2,9% l'any 2019, un increment que s'ha repartit de manera desigual i ha fet que l'indicador de desigualtat GINI hagi pujat un punt.
Això són dues de les conclusions que s'extreuen dels resultats de l'enquesta de condicions de vida (ECV) que han presentat aquest dimarts el secretari d'estat d'Economia, Marc Galabert, i el director del Departament d'Estadística, Joan Solé, en roda de premsa.
Els ingressos mitjans han crescut a "un ritme més important" en els quintils superiors, és a dir, en el 20% de la població amb més ingressos; els ingressos, en canvi, s'han reduït en el segon i tercer quintil.
Així, el 20% de la població amb menys ingressos disposava del 7,9% dels ingressos totals, de la mateixa manera que el 2018, i el 20% de la població amb més ingressos concentrava el 43,1% del total, quan un any enrere disposava del 42%.
El segon quintil disposava del 12,1% del total dels ingressos (-0,45 punts percentuals respecte al 2018) i el tercer quintil de la població tenia el 15,1% dels ingressos totals (-0,9 respecte a l'any anterior).
Això ha comportat l'increment d'un punt de l'indicador de GINI, de 34 a 35, a causa de l'augment de la desigualtat entre les classes "més acomodades i les classes mitjanes", perquè la diferència entre les menys afavorides i les més acomodades no ha variat; en aquest indicador, 0 és la igualtat perfecta i 100 la desigualtat total.
Els indicadors de desigualtat són superiors a la mitjana de la Unió Europea, "un fet propi de països amb nivells d'ingressos més elevats", ha explicat el secretari d'estat d'Economia, que ha destacat que els indicadors de pobresa estan per sota de la mitjana europea.
UN 13% DE LA POBLACIÓ EN RISC DE POBRESA
La població en risc de pobresa --per sota del 60% de la mitjana-- era el 13% (el 17% en la mitjana de la UE), el 7,2% tenia una situació de pobresa relativa --per sota del 50% de la mitjana-- i el 4,1% tenia pobresa greu --per sota del 40% de la mitjana--.
El llindar de risc de pobresa se situa en 12.222 euros, el 60% de la renda mitjana.
Així, el 2019 va augmentar en un 0,2% la població en risc de pobresa en comparació amb l'any anterior, alhora que va disminuir la població en situació de pobresa relativa (-1,7%) i greu (-0,3%).
Els grups més afectats pel risc de pobresa són els col·lectius sense feina, els jubilats i les famílies monoparentals; la població amb feina que està en risc ha augmentat 0,7 punts i se situa en un 9,4%.
Al seu torn, l'índex de privació material ha augmentat, del 3,5% al 5,7%, a causa en gran part al canvi de criteris de l'Eurostat; sense el canvi, l'índex s'hauria reduït, segons ha indicat el director del Departament d'Estadística.
Alhora, ha millorat la percepció subjectiva de la situació de les llars, "tot i que persisteix un percentatge important de llars del primer quintil amb sobrecàrrega dels costos de l'habitatge", ha exposat Solé.
En aquest punt, Galabert ha indicat que també s'han incrementat els ajuts socials un 17,8%, que contribueixen a millorar la situació de les famílies més afectades.
L'enquesta de condicions de vida (ECV) es fa anualment a 800 llars seleccionades aleatòriament; aquesta enquesta és una operació estadística harmonitzada dins la Unió Europea.