Publicat 14/02/2014 15:02

Ribó alerta de la "indefensió" dels consumidors amb la nova tarifació elèctrica

El síndic Rafael Ribó
EUROPA PRESS

Veu "injust" que els usuaris hagin de pagar pels problemes que afecten el sector elèctric

BARCELONA, 14 febr. (EUROPA PRESS) -

El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha alertat aquest divendres de la "indefensió" dels consumidors davant de la nova tarifació elèctrica que ha proposat el Govern espanyol, una normativa que considera que està orientada al benefici de les grans companyies elèctriques, en detriment dels drets ciutadans.

Ho ha fet en roda de premsa després de presentar a la vicepresidenta primera del Parlament, Anna Simó, l''Informe sobre la prestació privada de serveis d'interès general i bones pràctiques corporatives', centrat especialment en les companyies energètiques.

Ribó ha deplorat la "poca transparència" de les grans companyies, que vinculen els seus serveis d'atenció al client i de responsabilitat social corporativa al màrqueting i no a una autèntica defensa dels drets dels clients, segons ha destacat.

També ha carregat contra les associacions i entitats de defensa dels consumidors: "Tot i que n'existeixen moltes, tenen poca independència política i no garanteixen els drets que haurien".

Per aquesta raó, ha instat a "corregir els desequilibris que hi ha entre les grans companyies i els particulars", i ha recordat que l'Estatut els atorga atribucions per actuar dins l'àmbit de les empreses privades que presten serveis d'interès general --com la llum, l'aigua i el gas--, tot i que l'esperit de l'ens és vetllar per la correcta actuació de les administracions públiques.

ABONAMENT SOCIAL

Ha alertat de que la definició d'abonament social que consta en la nova tarifació "no cobreix totes les situacions de vulnerabilitat", pel que ha suggerit que s'adapti l'oferta a la realitat social, amb preus especials pels col·lectius més vulnerables.

Ha posat com a exemple als menors les famílies dels quals es troben en risc d'exclusió, els ancians sense recursos, els discapacitats i qualsevol altre col·lectiu en situació d'inferioritat o indefensió.

La nova regulació tampoc preveu fórmules d'estalvi per fer contractes anuals amb bonificacions en el preu en funció de l'estalvi energètic que s'ha realitzat, un fet que Ribó també ha censurat.

En relació amb el mètode que s'utilitzarà per quantificar el consum, la fixació diària del preu de l'energia elèctrica que proposa el Govern és "poc transparent", ha alertat, tenint en compte que impedeix al consumidor disposar d'informació clara sobre la tarifa que se li està aplicant.

CONFLICTES EN EL SECTOR

A més, ha recordat que els problemes que actualment afecten el mercat elèctric incideixen en el preu dels subministraments però "els consumidors no tenen la culpa i és injust que acabin pagant ells".

La presentació de l'informe sobre prestació de serveis, que recull tres ponències d'experts catalans del sector, s'emmarca dins la reunió que celebrada aquest divendres pels membres de la Xarxa Nacional de Ombudsmen de l'Energia, de la qual Ribó forma part juntament amb els seus homòlegs de Bèlgica, El Regne Unit i França.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés