Foto: EUROPA PRESS
Rebutja que ho sigui amb un 50% perquè considera que "el centre de gravetat" ha de ser el català
BARCELONA, 30 Abr. (EUROPA PRESS)
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha rebutjat els recursos de la Generalitat, directors dels centres i diverses associacions, i ha ratificat la decisió presa el gener segons la qual els cinc col·legis dels alumnes que demanaven un ensenyament bilingüe imparteixin el castellà com a llengua vehicular en un 25% de les hores lectives.
Segons ha informat aquest dimecres el TSJC, la Secció Cinquena del Contenciós Administratiu recorda que el Tribunal Constitucional (TC) i el Tribunal Suprem (TS) estableixen que el castellà sigui vehicular en un percentatge mínim suficient, per la qual cosa "correspon als tribunals fer efectiu aquest mandat" si l'administració no fixa el percentatge.
El TSJC considera que la presència vehicular suficient de les llengües oficials és un mandat constitucional, de manera que "no és una qüestió disponible pels centres docents", que han de sotmetre's al marc legal, igual que els pares i la resta d'agents de l'ensenyament.
No admet, tot i això, la pretensió que l'ús de les dues llengües es fixi en un 50% per a cada una com reclamaven les famílies demandants, ja que considera que "el català constitueix el centre de gravetat del sistema d'ensenyament segons disposa la normativa catalana", de manera que veu raonable que la seva presència sigui més intensa.
El tribunal ratifica la decisió presa el gener de fixar en un 25% aquesta presència mínima del castellà als col·legis on estudien els fills dels recurrents i concreta que, a més de l'assignatura de l'esmentada llengua, ha d'impartir-se també "com a mínim una altra àrea, matèria o assignatura no lingüística curricular de caràcter troncal o anàloga".
"FÀCIL DE COMPLIR"
La sentència, recollida per Europa Press, considera que aquesta obligació que estableix és fàcil de complir: "N'hi ha prou que un dels professors del centre educatiu ---tots amb ple domini de la llengua castellana-- imparteixi una assignatura principal en aquesta llengua".
"No sembla que amb això es trenqui l'organització del centre, ni el desenvolupament curricular, ni se n'alteri l'ideari, ni s'afecti el projecte docent, ni es conculquin les conviccions morals o ideològiques dels pares, ni, en definitiva, se'n vulneri la necessària autonomia", valora el TSJC a l'escrit.