Publicat 17/07/2015 13:55

El Síndic de Greuges demana un nou model de finançament de l'educació de 0 a 3 anys

BARCELONA, 17 jul. (EUROPA PRESS) -

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha recomanat aquest divendres a la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat, les diputacions i els ajuntaments que elaborin un nou model de finançament de l'educació Infantil de 0 a 3 anys perquè es garanteixi l'accés a la primera educació de tots els nens en igualtat d'oportunitats.

En roda de premsa al Parlament per presentar l'informe 'La igualtat d'oportunitats en l'educació Infantil 0-3 anys', ha demanat convertir aquesta primera etapa educativa en un instrument eficaç per combatre les desigualtats socials: "És bàsica en l'educació i és el foment de la igualtat d'oportunitats".

Aquest nou model de finançament que proposa el Síndic, per al qual no caldria canviar la Llei d'Educació de Catalunya (LEC), hauria de garantir la inversió pública i els sistemes de subvenció i ajuda a l'educació Infantil de primer cicle necessaris per fer possible el manteniment i la consolidació de l'oferta de guarderies i l'accés de qualsevol nen en igualtat d'oportunitats.

L'adjunta al Síndic per a la defensa dels drets dels nens, Maria Jesús Larios, ha assegurat que un bon moment per "repensar" el model de finançament perquè hi ha hagut un descens demogràfic i existeix més oferta de places.

En el seu informe, el Síndic remarca que hi ha hagut una evolució positiva experimentada globalment per a aquest àmbit en l'última dècada com l'increment de la provisió d'oferta pública --40.000 places més entre 2003 i 2012-- que ha permès incrementar aquest període gairebé deu punts percentuals la taxa d'escolarització entre 0 i 2 anys --del 29,7% al 37%-- i la millora del reconeixement social i jurídic d'aquesta etapa.

Tot i això, l'informe també observa dèficits que ja havia detectat en anteriors informes, agreujats amb la crisi i les disminucions pressupostàries, com ara l'equitat a l'accés o les desigualtats territorials.

Ribó ha afirmat que les desigualtats estructurals d'accés ha fet que les guarderies tenen actualment un paper més orientat a atendre les necessitats de conciliació familiar que a garantir la igualtat d'oportunitats en l'educació.

"ESTANCAMENT"

Larios ha explicat que després d'anys de creixement hi ha un "estancament" de l'escolarització en aquesta etapa, i que la situació s'ha vist agreujada ja que la reducció de la inversió d'Ensenyament ha repercutit en un augment de les quotes per part dels ajuntaments.

Ha afirmat que hi ha diferències territorials notables en la taxa d'escolarització de 0 a 2 anys, en què la mitjana catalana és del 36%, amb municipis com Sant Andreu de Llavaneres o Igualada pròxims al 50%, però en canvi altres com Salt, Santa Coloma de Gramenet o Ripollet, que es mouen entre el 14 i el 18%.

Ribó ha assegurat que la subvenció per al funcionament de les guarderies no hauria de ser lineal, amb un import definit per alumne/curs --ara la quantitat rebuda pels consistoris es troba en 875 euros quan va estar situada en els 1.800--, i que hauria de ser un finançament condicionat a les condicions socioeconòmiques de l'alumnat i dels entorns socials dels centres.

Ha recomanat als ajuntaments que disposin d'un sistema d'ajudes, amb fons propis, que promoguin l'accés en igualtat d'oportunitats, estableixin sistemes de pagament com la tarifació social, regular un criteri de renda més comprensiu i que el nivell de copagament, especialment si s'incrementa, estigui condicionat pel nivell de renda de les famílies.

També ha demanat a la Generalitat que hauria de restituir la convocatòria anual de subvenció als ajuntaments per a l'escolarització de nens de 0 a 3 anys en situacions socioeconòmiques desafavorides, que s'havien atorgat fins al curs 2010-2011.

El Síndic també ha recomanat que la Generalitat, les diputacions i els ajuntaments adoptin mesures per garantir i promoure l'existència de guarderies públiques en els entorns socials menys afavorits.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés