Publicat 02/01/2014 16:44

Les morts a les carreteres catalanes es redueixen un 13,4% però repunten les de motoristes

El conseller Ramon Espadaler y Joan Josep Isern, director del SCT
EUROPA PRESS

Un de cada quatre morts en accident de trànsit és motorista

BARCELONA, 2 gen. (EUROPA PRESS) -

La xifra de morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes s'ha reduït un 13,4% aquest 2013 en relació amb l'any anterior, passant de 194 víctimes mortals a 168, però el nombre de motoristes morts ha repuntat un 33%, segons el balanç fet públic aquest dijous pel conseller d'Interior, Ramon Espadaler.

En roda de premsa al costat del director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, i el comissari dels Mossos d'Esquadra Miquel Esquius, Espadaler ha destacat que, respecte a les dades generals, es tracta del millor any des que la Generalitat té les competències de trànsit i hi ha registres, tot i que ha puntualitzat que "de cap manera" els complau aquesta xifra, per la qual cosa s'ha compromès a seguir treballant per reduir els morts a les carreteres.

Espadaler ha lamentat que 1 de cada 4 morts a les carreteres catalanes és un usuari de moto --la xifra de motoristes morts ha passat de 30 el 2012 a 40 el 2013--, pel que ha assegurat que aquestes dades no els deixen "indiferents" i els obliguen a la reflexió i a l'acció.

Ha considerat que es tracta d'uns índexs de mortalitat "excessius, exagerats", per la qual cosa el grup creat per fer propostes per frenar aquesta tendència continuarà treballant aquest 2014.

En aquest sentit, ha fet una crida perquè "moltes vegades hi ha poc respecte" per part de la resta d'usuaris de la carretera respecte als motoristes ja que, segons ell, la responsabilitat dels accidents que pateixen no se'ls pot imputar de manera exclusiva.

OBJECTIU DE LA UE

Si es té en compte l'indicador afegit de morts i ferits de gravetat, la reducció és del 8,75%, passant de 1.177 a 1.074, i si es compara amb 2010, la xifra és de 15,96%, complint així amb l'objectiu marcat per la UE.

Per províncies, a Barcelona la sinistralitat a les carreteres s'ha reduït un 2,6%, passant de 77 a 75; a Lleida, ha caigut un 36,17% --de 47 a 30--, a Girona, un 16,67% --de 42 a 35--, i a Tarragona s'ha mantingut estable, amb 28 morts.

CANVI DE TENDÈNCIA

Segons Espadaler, treballen amb la hipòtesi d'un possible canvi de tendència a l'alça en la sinistralitat després que aquest desembre hi hagi hagut 25 morts a les carreteres catalanes --vuit a les festes nadalenques--, tot i que ha volgut ser prudent a l'espera que es confirmi.

Les causes del repunt poden ser l'augment de la mobilitat a les carreteres, d'un 3% des de setembre, unit a l'envelliment del parc mòbil a causa de a la crisi, ja que un 60% dels vehicles té més de 10 anys, pel que ha avançat que insistiran que els usuaris passin la ITV.

PSICOFÀRMACS

El conseller ha ressaltat que per primera vegada els conductors morts que havien consumit psicofàrmacs ha superat la xifra de conductors sota els efectes de les drogues, segons les autòpsies, amb dades del 2012 respecte al 2011.

Ha posat èmfasi que és la primera vegada que detecten aquesta tendència, pel que han "encès la llum d'alerta" i continuaran fent pedagogia perquè és un tema que els preocupa.

També ha destacat que s'han reduït un 30% les morts en la franja horària nocturna i un 27,16% els caps de setmana, tot i que la tendència en dies laborals es manté.

Per això, Trànsit crearà un grup de treball sobre seguretat laboral amb la participació de la Conselleria d'Empresa i Ocupació i amb sindicats i patronals per fer propostes per reduir aquesta sinistralitat, ja que els accidents laborals representen el 33,20% del total.

Ha lamentat "certa relaxació" a l'ús de sistemes de retenció infantil, ja que aquest any la xifra de nens morts a les carreteres ha passat de dos a sis, pel que ha anunciat que seran bel·ligerants que es compleixi amb la normativa ja que un dels objectius per al 2020 és reduir la mortalitat infantil un 60%.

EIX TRANSVERSAL

Espadaler ha informat que a l'Eix Transversal, la C-25, desdoblada el gener del 2013, s'ha passat de 10 morts el 2012 a cap aquest any, i de 25 ferits de gravetat a 4, pel que ha exalçat que "la millora en infraestructures és evident que reverteix en la millora de la sinistralitat vial".

Alhora, el tram de la N-II entre Maçanet de la Selva i la frontera francesa per on els camions són desviats cap a l'AP-7 també ha registrat una millora de la sinistralitat, han passat de 17 morts a vuit, pel que ha fet una "valoració positiva".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés