Extreien i processaven droga que introduïen grups de narcotraficants
BARCELONA/TARRAGONA, 23 nov. (EUROPA PRESS) -
La Policia Nacional ha desmantellat a Tarragona el laboratori de producció de cocaïna més gran trobat fins ara a Catalunya, amb una capacitat de producció de 20 quilos setmanals.
Es tracta a més del laboratori més gran descobert a Espanya des del 2011, quan la policia va acabar a Madrid amb el més important d'Europa, i és també el quart laboratori més gran de la història desmantellat a l'Estat.
Segons han explicat aquest dissabte en roda de premsa la delegada del Govern espanyol, Llanos de Luna; el cap superior de la policia a Catalunya, Agustín Castro, i l'inspector en cap d'estupefaents, Pedro Marín, la investigació s'ha saldat amb 12 detinguts, la majoria colombians.
El laboratori es trobava en una masia de 15.000 metres quadrats en una zona rural aïllada de Vila-seca, que es feia passar per una fàbrica de souvenirs de ninots farcits de serradures als quals es rega perquè creixi herba com si fos cabell.
EXTREURE, PROCESSAR I ADULTERAR
Els detinguts oferien els seus serveis a grups de narcotraficants i es dedicaven a extreure, processar i adulterar la droga, tasques per a les que emmagatzemaven en el laboratori, habitatges i trasters de lloguer de Tarragona i Barcelona al voltant de quatre tones de substàncies químiques.
Amb això, es dedicaven a recuperar la cocaïna dels suports en els quals la camuflaven en origen per introduir-la a Espanya, com aliments, líquids, peces de roba, biodièsel, refrescos i objectes fets de cocaïna, com vaixelles.
En un segon estadi, la processaven per adulterar-la, i tallaven l'estupefaent per augmentar la quantitat de producte, augmentant així els ingressos per la venda, ja que mentre que la droga confiscada tenia una puresa de fins al 97%, la que es ven a l'usuari ronda el 20%.
L'operació va començar al detectar que el grup comprava grans quantitats de químics com hidrocarbònic i èter, materials legals però que van aixecar sospites per ser d'ús freqüent en la producció de drogues.
Després de diversos mesos d'investigació, l'operació va culminar amb les detencions el 16 de setembre, després de seguir a una part dels implicats, que s'hi van desplaçar en una furgoneta de Tarragona a Barcelona per recollir un sofà en el qual transportaven droga.
ARRESTATS A SALOU
Els ocupants del vehicle van ser arrestats quan es disposaven a introduir el sofà en un habitatge de Salou, en el qual van trobar vuit quilos de cocaïna.
En diversos registres, la policia va trobar 1.200 litres de material químic i sis quilos de cocaïna en el laboratori, 2.300 litres de material i sis quilos de cocaïna en un garatge de Salou, i 2 quilos de cocaïna en un altre pis de Barcelona.
Entre una i dues persones s'encarregaven de preparar la droga, mentre que la resta es dedicava al transport i l'adquisició de productes químics.
Alguns tenien antecedents per tràfic de drogues a Barcelona, i onze d'ells han ingressat a la presó, entre els quals hi ha el cap de la xarxa, que en el moment de la detenció acabava d'arribar des d'Holanda per supervisar el laboratori.
El total de cocaïna confiscada podria arribar a tenir al mercat negre un valor de fins 700.000 euros en venda a l'engròs, i fins 1,2 milions en venda al detall.