Publicat 29/12/2014 16:41

Andalusia, Catalunya, Canàries i Astúries demanen posposar la Lomce el pròxim curs

Los consejeros José Miguel Pérez, Teresa Pijoan, Luciano Alonso y Ana González
EUROPA PRESS

Apunten la falta de temps i diners i rebutgen que els textos s'hagin aprovat sense passar per òrgans consultius i sense coneixement de les comunitats

MADRID, 29 des. (EUROPA PRESS) -

Els consellers d'Educació d'Andalusia, Canàries i Astúries, així com la directora general d'ESO i Batxillerat de Catalunya, han demanat al Govern central aquest dilluns que paralitzi i posposi el calendari d'implantació de la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (Lomce) pel que fa a ESO i Batxillerat, fins al curs 2016-2017.

Així ho han sol·licitat en roda de premsa al Congrés de manera conjunta després de l'aprovació aquest passat divendres al Consell de Ministres dels decrets que desenvolupen els currículums bàsics d'ESO i Batxillerat a la Lomce, que diuen desconèixer.

Segons han indicat, aquestes quatre comunitats representen gairebé el 50% de l'alumnat espanyol.

Entre d'altres punts, critiquen la falta de temps per la seva posada en marxa i desenvolupament per al pròxim curs 2015-2016, la precipitació del Govern espanyol per aprovar-los, i la "poca claredat" que hi ha en el pressupost, entre d'altres punts.

Alhora, critiquen que els textos no hagin passat la revisió dels òrgans consultius ni hagin estat consultats per les comunitats autònomes.

"Senyor ministre, no hi ha més temps. No arribem. No ho farà Andalusia ni cap comunitat autònoma ho farà amb les suficients garanties. Tot i que no ho diguin, la realitat és la desigualtat de l'aplicació de la Lomce", ha avisat el conseller andalús d'Educació, Cultura i Esport, Luciano Alonso.

Segons la seva opinió, amb l'aprovació d'aquests decrets, Wert genera un "nou problema" a les comunitats autònomes, que encara estan pendents d'aplicar primària.

De fet, diversos representants autonòmics han posat com a exemple que la concreció del currículum bàsic i de desenvolupament específic té un total de 116 propostes curriculars.

"A dia d'avui no sabem quants diners rebrem del Ministeri i els diners que diuen que costa l'aplicació de la Lomce venen del Fons Social Europeu. El PP fa una reforma que considera essencial i no té diners per pagar-la", ha rebutjat la consellera d'Educació i Cultura del principat d'Astúries, Ana González.

ELS DECRETS NO HAN PASSAT PELS ÒRGANS CONSULTIUS

És més, el conseller andalús ha criticat que el Govern central hagi aprovat aquestes normes per Nadal i en període vacances, sense haver passat pels pertinents òrgans preceptius, ni hagin estat consultats a les comunitats.

"Respon a una estratègia premeditada perquè passi de manera desapercebuda i que cap sector pugui protestar per la falta de consens, pel procediment seguit i el contingut de la norma. És irresponsable", ha valorat.

En aquest punt, ha mostrat la seva sorpresa perquè el Ministeri els hagi convocat a la Conferència sectorial per al pròxim 14 de gener i a l'ordre del dia apareguin els esmentats decrets, sense ells conèixer-los.

"El ministre fa les coses malament i tard. I genera una vegada més un greu problema per a les comunitats autònomes i per al sistema educatiu", ha postil·lat, recordant que l'últim esborrany conegut de manera oficial és del juliol.

"No es pot fer un decret d'ESO i Batxillerat amb l'obscurantisme amb el qual s'ha portat", ha insistit el vicepresident i conseller d'Educació canari José Miguel Pérez.

Sobre els costos econòmics ha rebutjat el "sobrecost extraordinari" per a les comunitats autònomes en la implantació de la Lomce, i ha ressaltat la implantació "desigual" de la Lomce segons el territori.

La directora general d'educació d'ESO i Batxillerat de la Generalitat de Catalunya, Teresa Pijoan, veu com una "falta de respecte" que el Govern central hagi aprovat aquests decrets sense el coneixement previ de les comunitats autònomes, convocades el pròxim 14 de gener a la Conferència Sectorial, al mateix temps que l'Executiu no hagi mostrat cap interès per acollir les seves propostes als decrets.

Segons la seva opinió i d'acord amb els últims esborranys als quals ha tingut accés, considera que aquesta proposta curricular d'ESO i Batxillerat és excessiva en el detall de continguts, exagerada pel que fa als "elevadíssims criteris" d'avaluació i estàndards d'aprenentatge, així com molt poc competencial en relació amb el plantejament general, i contra l'autonomia dels centres i del professorat.

IMPLANTARAN ELS DECRETS EL CURS QUE VE?

Preguntats per què faran si el Govern central no és sensible a la seva petició de posposar la Lomce pel que fa a ESO i Batxillerat per al curs 2016-2017, el conseller canari ha afirmat que "no hi ha temps" i no estaran llestos els desenvolupaments curriculars.

Tampoc comparteix les formes i el procediment amb els quals s'han aprovat aquests decrets, i sense tenir en compte la comunitat educativa ni les comunitats autònomes.

"Si el Ministeri publica el gener, en el millor dels escenaris acabaríem el setembre del curs que ve i això sense comptar amb la memòria justificativa i econòmica", ha postil·lat el responsable andalús, recordant que l'escolarització té els seus terminis i en el cas andalús acaba al març.

Alhora, ha recordat que les editorials necessiten temps per adaptar els llibres de text.

"No hi ha temps i el ministre torna a posar una trampa a les comunitats autònomes", ha sentenciat, i alhora ha assegurat que Andalusia no és insubmisa però garantint que la Junta sotmetrà a avaluació dels òrgans preceptius els decrets, cosa que no ha fet el Govern central.

La consellera asturiana, per part seva, ha assenyalat en primer lloc desconèixer què passarà, ja que mentrestant se celebraran eleccions autonòmiques.

Tot i això, ha recordat que, com a professora d'institut, el juny es tanca la programació didàctica i amb els terminis que hi ha "és clar que el curs començarà sense que el professorat ni les editorials tinguin temps".

Pel que fa a Catalunya, ha indicat que fa tres anys que hi treballen en el currículum d'ESO per competències, tal com ha sol·licitat Europa.

"Nosaltres aquesta feina l'estem difonent entre el professorat. És un procés que a parer nostre no contradiu la Lomce", ha indicat Pijoan.

També ha dit que estudiarà aquest nou decret per veure què fer però ha afegit: "A sis mesos vista, sobretot per al Batxillerat, ja que la seva articulació i el canvi de matèries, amb modalitats descompensades, ens alarma i ens té preocupats".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés