Foto: RANDOM HOUSE MONDADORI
MADRID, 10 Oct. (EUROPA PRESS)
L'escriptora canadenca Alice Ann Munro, mestra del relat curt contemporani, ha estat guardonada aquest dijous amb el Premi Nobel de Literatura 2013.
Munro va néixer a Ontario el 10 de juliol del 1931. És una narradora que destaca sobretot pels seus relats i està considerada com una de les escriptores actuals més destacades en llengua anglesa.
La seva mare era professora i el seu pare granger. Va començar a estudiar periodisme i filologia anglesa a la Universitat de Western Ontario, però la va abandonar al casar-se el 1951. Al costat del seu marit, amb qui comparteix tres filles, ha obert una llibreria en Victòria.
Munro va començar a escriure en la seva joventut, publicant en diverses revistes, però no va editar el seu primer llibre de contes fins al 1968, 'Dance of the Happy Shades', que ha tingut bona recepció al Canadà. El 1972 es va divorciar del seu marit i quatre anys després es va casar amb Gerald Fremlin.
En 1971 ha publicat una d'èxit col·lecció d'històries titulada 'Lives of Girls and Women'. Després van arribar altres obres com 'Who do you think you are?' (1978), 'The Moons of Jupiter' (1982), 'Runaway' (2004), 'The View from Castle Rock' (2006), 'Too Much Happiness' (2009) y 'Dear Life' (2012).
Aclamada per la seva fina manera de relatar, caracteritzada per la claredat i el realisme psicosocial, alguns crítics la consideren la Txèkhov canadenc.
Les seves històries en general es desenvolupen en petites localitats, on la lluita per una vida socialment acceptable provoca relacions tenses i conflictes morals. Els seus textos sovint compten representacions de la vida quotidiana, però afrontant esdeveniments decisius.
Alice Munro rau actualment a Clinton, prop de la seva casa de la infància en el sud-oest d'Ontario.
Els últims guanyadors del Premi Nobel de Literatura han estat Mo Yan (2012, Xina), Tomas Tranströmer (2011, Suècia), Mario Vargas Llosa (2010, Perú, Espanya), Herta Müller (2009, Romania, Alemanya), Jean-Marie Gustave Le Clézio (2008, França, Maurici), i Doris Lessing (2007, Regne Unit).