Actualitzat 17/12/2013 21:23

El 74% de famílies catalanes que no pot pagar la hipoteca té fills

El profesor de Sociología de la UPF Sebastià Sarasa
Foto: EUROPA PRESS

BARCELONA, 30 (EUROPA PRESS)

El 74% de les famílies catalanes que no pot pagar la hipoteca o el lloguer té un o més fills al seu càrrec, el que ha disparat la vulnerabilitat dels menors i la pobresa infantil a Catalunya.

   Ho ha revelat el professor de Sociologia de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) Sebastià Sarasa durant la seva participació aquest dilluns en la jornada 'Pobresa i desigualtat, la situació a l'Àrea Metropolitana de Barcelona', del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB), a la llum de l'anàlisi de les dades de l'última Enquesta de Condicions de Vida i Hàbits de la Població (ECVHP) de 2011.

   "Això suposa un seriós problema per al correcte desenvolupament dels nens, que pateixen greus privacions de coses molt bàsiques", ha destacat Sarasa, que ha recordat que més de 50.000 menors a Catalunya no poden menjar proteïnes com a mínim dues vegades a la setmana a causa que les seves famílies tenen una severa situació econòmica.

   De fet, l'estudi constata que la pobresa infantil era el 2011 del 28%, una taxa que "sens dubte, haurà augmentat molt actualment", segons ha explicat Sarasa, que ha atribuït el creixement al fet que la major taxa d'atur es concentra en els menors de 50 anys, pares d'aquests nens que ara estan en risc d'exclusió.

SUSTENTADOR PRINCIPAL

   Sarasa també ha revelat que "hi ha hagut una revolució a les llars i els homes ja no són els principals sustentadors", tenint en compte que han passat a aportar la majoria d'ingressos al 54,9% de les llars al 39%, en pro d'un augment de la responsabilitat econòmica de les dones.

   Les dades també revelen que cada vegada hi ha més dones en llocs directius i alts càrrecs empresarials, una tendència que va a la baixa en el cas dels homes, la presència dels quals sí que està augmentant en el sector dels serveis.

   Davant d'aquesta tendència, Sarasa ha demanat a les administracions que reorientin les seves polítiques socials, que s'estan demostrant "totalment inefectives perquè no redueixen les desigualtats socials i la conciliació familiar".

   "Les ajudes socials no estan salvaguardant als més perjudicats per la crisi", ha dit, i ha recordat que la pobresa extrema --menys de 535 euros al mes-- ha passat del 2% al 8% entre 2006 i 2011 a Catalunya.

TERCER SECTOR

   Durant la seva participació en la jornada, la presidenta de la Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, Àngels Guiteras, ha destacat la necessitat que ajuntaments i entitats socials "sumin els seus esforços" per atendre les necessitats dels més vulnerables des de la proximitat, pel que ha demanat que el PEMB inclogui aquest precepte entre els seus principals objectius.

   El secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, ha afirmat que mentre hi hagi pobresa i l'exclusió serà "molt difícil sortir de la crisi", pel que ha apel·lat a les institucions a fomentar la protecció social i la generació de feina.

   També ha criticat que hagi caigut la capacitat salarial de la majoria de treballadors mentre "el sou dels directius de les grans empreses no ha parat de créixer", un fenomen que ha accentuat les desigualtats socials.

   El president de la Comissió Delegada del PEMB, Joan Trullén, ha explicat que des de l'Àrea Metropolitana de Barcelona es persegueix el creixement de la productivitat "sense haver de reduir els salaris ni empitjorar les condicions laborals", per la qual cosa aquest objectiu que forma part les prioritats del PEMB.

Contingut patrocinat