Publicat 04/04/2014 15:11

El 45% dels alumnes catalans que finalitzen l'ESO no saben escriure en anglès

La consellera de Enseñanza de la Generalitat, Irene Rigau
EUROPA PRESS

Rigau assegura que els resultats milloren i que el sistema català és més equitatiu que el de l'OCDE

BARCELONA, 4 abr. (EUROPA PRESS) -

El 44,6% dels alumnes catalans que cursen quart d'ESO té un nivell baix en expressió escrita en anglès, i tot i que els resultats milloren en la comprensió oral i lectora, el nivell mitjà està encara lluny dels objectius marcats per a l'any 2018, segons reflecteixen els resultats de l'avaluació de les competències bàsiques, que ha presentat aquest divendres en roda de premsa la consellera d'Ensenyament de la Generalitat, Irene Rigau.

La consellera, que ha explicat que els resultats d'anglès no són comparables amb anys anteriors perquè s'han canviat els criteris d'avaluació per acostar-se als estàndards europeus, ha explicat que el 20% dels alumnes tenen un nivell global baix, quan l'objectiu és que estiguin per sota del 15%; i que el 24,7% el tenen alt, quan l'objectiu és que siguin el 30%.

Rigau ha destacat, tot i això, que els resultats milloren en català, castellà i matemàtiques --es queda a les portes de complir els objectius-- i, tot i les diferències de resultats entre centres públics i privats, ha subratllat que el sistema educatiu català és "molt equitatiu" en comparació amb la mitjana de l'OCDE.

"Tenim puntuacions mitges inferiors, a vegades. Cal anar escurçant aquestes diferències, però mantenir l'equitat, la garantia i base de la cohesió social", ha resumit la consellera, qui ha assegurat que els resultats de les proves, que són el tercer any que es realitzen, garanteixen que es consolida una tendència a la millora.

Els exàmens es van fer el febrer als 64.500 alumnes que cursen quart d'ESO a Catalunya --al voltant de 4.000 estan exempts-- i permeten a la Generalitat conèixer les competències dels alumnes que finalitzen l'etapa escolar obligatòria, això és, el 77,1% supera les competències bàsiques en català, el 76,4% en castellà, el 69,1% en matemàtiques i el 66,9% en anglès.

Els percentatges són lleugerament superiors als dos anys anteriors, quan es van instaurar les proves, i els resultats detallats per centre s'enviaran a cadascun perquè puguin emprendre els reforços precisos a l'últim trimestre del curs.

Malgrat que Rigau ha explicat que l'equitat del sistema educatiu català és superior a la del conjunt de l'OCDE, les dades també mostren una diferència marcada entre els centres públics i privats, i també entre aquells que tenen un entorn socioeconòmic més o menys complex.

Així, el 13,8% dels alumnes de centres públics no supera les competències mínimes en català --respecte del 4,9% dels privats--, el 13% en castellà --respecte del 5,3%--, el 21,5% en matemàtiques --respecte del 9,6%-- i el 27% en anglès --respecte del 9,7%--; unes diferències que són encara majors en la franja dels alumnes amb capacitats altes, que majoritàriament cursen els seus estudis en centres privats i amb una complexitat baixa.

PROFESSORS D'ANGLÈS

Tenint en compte que l'anglès és l'assignatura que presenta una distància major respecte als estàndards del Marc Europeu Comú de Referència (MECR), Rigau ha reiterat que els anys vinents s'incorporaran progressivament professors amb un nivell més elevat d'anglès, ja que de fet està en marxa la definició d'un pla específic per al pròxim curs, ha recordat.

L'esmentat pla se centrarà a recomanar "que cada centre busqui l'estratègia més adequada" per arribar als nivells mínims exigibles d'anglès, i que potser no impliquen necessàriament donar una de les matèries troncals en aquest idioma.

Alhora, està prevista l'oferta de 3.000 places gratuïtes en cursos d'anglès per a professors del sistema el pròxim curs i una major presència d'aquesta llengua en recursos materials, entre d'altres mesures, com a part d'un pla integral per millorar els resultats.

També en matèria lingüística, i comparant castellà amb català, la consellera ha reiterat que no s'aprecien diferències en el coneixement d'un o un altre idioma i que, en tot cas, "hi ha zones en les quals continua calent reforçar el català", especialment a centres on l'entorn té una complexitat socioeconòmica elevada.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés