Publicat 02/04/2014 14:28

El 36% de les famílies que no participa en Ampas és per falta d'ingressos

Presentación de un estudio de la Fundación Jaume Bofill
EUROPA PRESS

Al 46% de les reunions amb el tutor hi assisteixen només les mares

BARCELONA, 2 abr. (EUROPA PRESS) -

El 36,3% de famílies del grup del 15,6% que no participen a les associacions de mares i pares d'alumnes (Ampa) dels centres públics catalans és perquè no poden pagar la quota d'associat, i el 37,5% té uns ingressos inferiors als 600 euros mensuals.

Són dades aportades aquest dimecres per la directora del projecte 'Famílies amb veu', Marta Comas, al costat del director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, que formen part de l'informe 'S'impliquen les famílies a l'escola? Les xifres de participació de mares i pares en educació que desmunten tòpics', que va enquestar el mes de març del 2013 1.500 famílies amb fills escolaritzats de 0 a 16 anys.

Del 15,6% no associat, el 40% va respondre que no s'ha vinculat a l'Ampa del seu centre "pel poc interès de les activitats que es realitzen", i el 35% considera que no cal perquè l'escola ja s'encarrega de tot --es tracta de centres privats i concertats.

En l'anàlisi sobre els condicionants de participació, l'informe ha conclòs que influeixen: el nivell d'estudis dels pares, ja que els llicenciats acudeixen més a les activitats dels centres i es vinculen més a l'Ampa; els ingressos econòmics, que poden suposar un impediment de rebre prestacions beneficioses per als nens; i les famílies monoparentals, que es troben amb problemes de conciliació.

Una altra de les variables abordades és l'origen dels pares, ja que els estrangers tenen menys presència a l'escola que els autòctons, cosa que, segons Comas, no es deu a l'origen, sinó que aquests pares acumulen tots els altres factors que desincentiven --pocs estudis, baixos ingressos i monoparentals--, per la qual cosa ha rebutjat "el fantasma del xoc cultural".

L'informe ha organitzat els perfils de pares en quatre en funció de la seva participació: els informats --acudeixen a reunions-- són el 20,5%; els presents --assisteixen, a més, a festes i activitats del centre-- suposen la majoria, un 50,5%; els col·laboradors --participen activament a l'Ampa sense ser de la junta-- ocupen el 21,6%, i els representants --tenen càrrecs a la junta o el consell escolar-- suposen el 7,4%.

SUPERVISIÓ DE DEURES

Dels enquestats, el 74% dels pares supervisa els deures dels seus fills --és d'un 96,5% a primària i baixa a mesura que avancen de curs--; el 89% assisteix a la reunió personal amb el tutor; el 95% acudeix a la reunió del començament de curs, i el 75,8% assisteixen a les activitats lúdiques que s'organitzen al centre, una xifra que baixa fins a arribar al 40% a l'ESO.

En relació amb la trobada amb el tutor, l'informe revela que al 46% de les reunions hi acudeixen només les mares, davant d'un altre 46% en què hi assisteixen tots dos, i només al 6,5% hi acudeix el pare en solitari, i coincideix amb l'últim cicle de Secundària --tercer i quart d'ESO--, de manera que "continua imperant el rol tradicional" en què el pare fa de controlador, ha explicat Comas.

Finalment, l'informe proposa a l'administració que reconegui i doni suport a la feina de les Ampas per la seva "cobertura de serveis bàsics per a les famílies i la inversió en la qualitat educativa que fan pels centres", i li demana que reobri un altre cop les subvencions eliminades el 2011.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés