Publicat 03/04/2015 12:55

Alumnes amb dislèxia aconsegueixen millorar la lectura amb un mètode pioner

Dislexia, estudiando, letras, niño, libros
GETTY

Per Setmana Santa provaran la videoconsola Wii per millorar la mecànica lectora

BARCELONA, 3 abr. (EUROPA PRESS) -

Alumnes catalans amb dislèxia i dificultats de comprensió han millorat la lectura en sis mesos a través de la metodologia pionera de reeducació 'Binding' que s'ofereix en línia, en el marc d'un projecte del Grup d'Investigació en Neuropsicologia de l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (Idibaps) de la Universitat de Barcelona.

En una entrevista d'Europa Press, el professor de la UB Josep Maria Serra Grabulosa ha explicat que, des que es va posar en marxa fa quatre anys, aquest mètode ha estat utilitzat per 1.000 alumnes catalans, i en el curs actual s'ha aplicat en 60 centres educatius i ha beneficiat a 300 escolars.

Desenvolupat pel professor de Psicologia de la UB Josep Maria Sopena, el 'Binding' consisteix a un entrenament amb exercicis personalitzats a través d'internet que es realitza de manera diària, de manera que és més efectiu que la reeducació tradicional que es porta a terme setmanalment, ha apuntat Serra.

Aquest sistema proporciona "un canvi radical", ja que l'alumne aconsegueix passar del grup baix de lectura al mitjà o alt: en comptes de llegir 15 paraules per minut, aconsegueix reproduir 38 paraules per minut i sense errors, com un company que no té cap dificultat d'aprenentatge.

"Són nens amb coeficients d'intel·ligència mitjans i alts però suspenen entre set i vuit assignatures i queden estigmatitzats", ha descrit l'investigador a l'agregar que aquests alumnes tenen mecànica dolenta lectora i llegeixen molt a poc a poc o amb moltes equivocacions.

De primer a quart de primària els textos són molt plans, de manera que la carència de memòria en la comprensió dels estudiants dislèxics es pot compensar, però en cursos superiors la mecànica dolenta arriba a dificultar la comprensió, ha concretat el professor.

Aquesta dificultat comporta que aquests escolars hagin de llegir fins a tres vegades un exercici d'un examen per entendre'l, pel que disposen de menys temps per completar la prova, i la dificultat lectora arriba a perjudicar totes les matèries.

En la segona fase del programa, s'està estudiant la plasticitat cerebral del procés d'aprenentatge mitjançant aquest mètode, i està finançada pel Ministeri d'Economia i Competitivitat i amb la col·laboració de la Unitat de Trastorns de l'Aprenentatge Escolar (Utae) de l'Hospital Sant Joan de Déu i de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).

VIDEOCONSOLA WII

A més, durant Setmana Santa el grup d'investigació de la UB provarà amb estudiants catalans la utilització de la videoconsola Wii per millorar la mecànica lectora jugant una hora i mitja durant vuit dies, una iniciativa que part de prestigiosos articles científics publicats entre 2013 i 2014.

Els investigadors creuen que, al costat de l'aprenentatge mitjançant el 'Binding' --que ajuda al procés de descodificació--, utilitzar la Wii pot ajudar a l'estudiant a millorar l'atenció visual, una de les dificultats amb les quals es troben de les persones dislèxiques.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés