Publicat 27/03/2015 14:22

Les normes de la UE exigeixen que els pilots de vols comercials superin proves psicològiques cada any

Europa Press
EUROPA PRESS

L'agència europea estudia demanar la presència obligatòria de dues persones en cabina

BRUSSEL·LES, 27 març (EUROPA PRESS) -

Les normes europees en matèria de seguretat aèria estableixen que els pilots de vols comercials han de superar un examen mèdic anual que certifiqui la seva capacitat per volar, fet que inclou una prova psicològica, segons han informat fonts europees.

"Tots els criteris que permeten concedir el primer certificat (per volar) han de ser reexaminats un mínim d'un cop a l'any", expliquen les fonts, que subratllen que aquesta exigència és una norma "clarament vinculant i obligatòria" per tots els Estats membres.

La companyia Lufthansa, a la qual pertany l'aerolínia Germanwings, el vol de la qual es va estavellar als Alps francesos amb 150 persones a bord, va dir dijous que els tests psicològics no formen part de les proves obligatòries a què se sotmeten els pilots cada any.

La revisió anual és el control mínim obligatori i pot arribar a realitzar-se cada sis mesos en el cas del personal de més edat.

A més, existeixen un altre tipus de protocols que permeten un seguiment constant, ja que estan previstos controls puntuals i la tripulació està obligada a informar a la companyia si detecta algun "comportament que plantegi un problema" per a la seguretat en algun dels seus companys de vol.

Les fonts insisteixen que hi ha "normes molt clares" perquè no pugui volar un pilot que no sigui "apte" per volar. És un metge que decideix si està "en condicions físiques i mentals" per treballar.

REVISAR LES NORMES DE SEGURETAT

Després del sinistre de l'Airbus A320 aquesta setmana, l'Agència europea de seguretat aèria (AESA) examinarà si cal revisar les normes de seguretat actuals, en especial en el que es refereix al tancament o bloqueig de la cabina i al nombre mínim de persones que han d'estar en ella.

Una de les opcions que estudia és exigir que hi hagi a cada moment dues persones en cabina, cosa que de moment no és obligatori a la UE però que sí que apliquen diverses companyies nord-americanes des que els canvis de seguretat permeten bloquejar des de dins la porta de la cabina, expliquen experts europeus.

Actualment, el pilot i el copilot han de romandre "a cada moment" en cabina de manera general en els vols sota normes europees, tot i que un d'ells pot absentar-se, per exemple, per anar al bany.

En qualsevol cas, l'agència europea evita pronunciar-se sobre el calendari per la presa de decisions ni aclareix quines seran les seves propostes concretes, en espera de conèixer en detall els resultats de la investigació judicial del sinistre i de la investigació tècnica que s'està portant en paral·lel.

L'AESA pot promoure normes obligatòries per a tots els Estats membres pel que fa a les qüestions que afecten la navegació de l'aparell, però només pot fer "recomanacions" per a altres assumptes de seguretat que no depenguin de les característiques tècniques de l'aeronau. Els Estats membre, per part seva, són els responsables de vigilar que les companyies aèries sota la seva jurisdicció compleixen les normes obligatòries a la UE.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés