Publicat 26/03/2015 17:39

El fiscal de Marsella acusa el copilot d'haver causat l'accident de Germanwings

El copiloto del avión de Germanwings es Andreas Lubitz, un alemán de 28 años
FACEBOOK

Diu que va donar respostes "lacòniques" al pilot i que no li va respondre tot i que seguia respirant "amb normalitat"

PARÍS, 26 març (EUROPA PRESS) -

El fiscal de Marsella, encarregat del cas de l'accident de l'avió de Germanwings, Brice Robin, ha acusat al copilot de l'aeronau, Andreas Lubitz, d'haver provocat deliberadament que l'avió s'estavellés als Alps francesos.

En roda de premsa a Marsella, Robin ha subratllat que "no hi ha res que faci pensar en un atemptat terrorista" però ha deixat clar que el copilot tenia "la intenció de destruir l'avió" perquè va activar el botó per fer que baixés, no va obrir la porta al pilot quan va trucar per accedir i no va respondre a cap de les trucades per ràdio, tot això mentre se li escoltava una "respiració normal".

El fiscal ha explicat que les seves conclusions es basen en l'anàlisis del contingut de la caixa negra recuperada de l'avió sinistrat, l'anomenat registre de veus en cabina (VCR), que ja ha estat transcrit "minut a minut" per experts de l'Oficina d'Investigació i Anàlisi de França (BEA) i que ha arribat a la Fiscalia francesa la nit de dimecres a dijous. La gravació conté "els últims 30 minuts" de so i veus en cabina.

Robin ha confirmat que el copilot estava sol dins de la cabina en els últims minuts de vol perquè el pilot de l'aeronau va sortir de l'habitacle per anar al servei. La gravació de la caixa negra mostra en els primers minuts el pilot i el copilot parlant "de manera normal, bastant cortès" i, després, hi ha una conversa en la qual el pilot transmet al seu company el "briefing" del pròxim aterratge a l'aeroport de Düsseldorf.

RESPOSTES LACÒNIQUES

En aquesta conversa, les respostes del copilot són "lacòniques", segons ha dit el fiscal, que després ha aclarit que es referia que són "breus", i ha considerat que no es pot considerar "una conversa" com a tal. "Esperàvem un diàleg, no una resposta curta", ha assenyalat Robin.

Després d'això, el pilot li cedeix el comandament de l'aeronau i surt de la cabina, per anar al servei i, quan el copilot es queda sol, manipula el botó del Flight Monitoring System (Sistema de Control de Vol) per "accionar" el descens de l'aparell. El fiscal de Marsella ha subratllat que aquest sistema per seleccionar l'altitud de vol només es pot accionar de manera "voluntària".

Robin ha explicat que en la gravació se sent contínuament el copilot "respirar amb normalitat", el que "a priori" descartaria que patís algun problema de salut. Quan el comandant de l'aeronau torna, crida el seu company des d'un intèrfon, s'identifica però no té cap resposta del copilot. "Va trucar a la porta i el copilot no va respondre", ha explicat, abans de subratllar que a l'àudio s'escolta "una respiració humana dins de la cabina fins a l'impacte final".

"El copilot a priori estava viu", ha considerat, abans d'explicar que no va respondre ni les trucades a la porta blindada del seu company ni les trucades de ràdio ni tampoc va activar un "transponedor" que hauria permès que l'aeronau es convertís en un avió "prioritari" per rebre ajuda.

El fiscal ha explicat que també es van activar les "alarmes" que alerten que cal recuperar "l'estat de l'avió" per evitar l'impacte contra el terra però no hi ha hagut cap resposta del copilot. Finalment, l'aparell va tocar "un talús" i va acabar estavellant-se en la vessant d'una muntanya.

El fiscal ha repetit diverses vegades que no es pot parlar d'"un atemptat terrorista" però també ha dit que hi ha una "intenció" del copilot de fer caure l'avió i ha subratllat que el botó que va activar per fer que l'aeronau comencés a baixar bruscament no es va poder haver activat de manera fortuïta perquè requeria un gir molt ampli.

En aquest sentit, ha dit que si li hagués donat per accident amb el cap després de caure inconscient, ho hauria girat una mica però no tant com per fer que l'avió baixés a un ritme tan pronunciat com ho va fer.

"UN SILENCI TOTAL"

Tot i els reiterats cops del pilot des de fora, el fiscal ha dit que "no s'escolta absolutament res" a l'interior de la cabina, al marge de la respiració, "durant els deu últims minuts". "Hi havia un silenci total", ha subratllat el fiscal.

Robin ha assegurat que el copilot ha tingut "una abstenció voluntària" en no obrir-li la porta de la cabina al seu company i que va accionar de manera conscient el botó que va provocar la "pèrdua d'altitud", una "pèrdua d'altitud totalment anormal". "Va accionar aquest botó per una raó que ignorem que podria ser la voluntat de destruir aquest avió", ha explicat. "No tenia cap raó per no respondre", ha assenyalat.

Després d'assenyalar que "no es pot considerar que fos un accident", ha posat èmfasi que la caiguda de l'avió va ser "una acció voluntària del copilot".

El fiscal de Marsella ha assegurat que la hipòtesi que el copilot es trobés malament està descartada perquè "respirava amb normalitat". "La seva respiració no canvia", ha afirmat, al tornar a ser consultat per l'actitud del copilot.

ELS PASSATGERS "NOMÉS ES VAN ADONAR A L'ÚLTIM MOMENT"

Preguntat per la situació de la resta de tripulació i els passatgers, ha explicat que "només es van adonar a l'últim moment". "Els crits només apareixen en els últims moments", ha afirmat.

El fiscal de Marsella ha dit que continuen buscant la segona caixa negra, la que recull els paràmetres de vol per poder analitzar aquestes dades tenint en compte la gravació ja analitzada. En aquest sentit, s'ha queixat d'haver rebut més tard del que esperava la gravació de la primera caixa negra i ha promès mantenir la transparència a la investigació.

Sobre el copilot, Robin l'ha identificat com Andreas Lubitz, de 28 anys i de nacionalitat alemanya i ha assegurat que tenia totes les certificacions i que portava diversos mesos volant amb aeronaus de la companyia, amb "un centenar d'hores en aquest aparell".

Preguntat sobre si modificarà els càrrecs de la seva investigació, ha afirmat que, de moment, manté les indagacions com un homicidi involuntari però, en funció de les indagacions, podria canviar la seva posició.

Sobre la família del copilot, ha assegurat que la Gendarmeria està investigant "l'entorn" i que la família "serà interrogada", "sense cap mena de dubte", amb la col·laboració de les autoritats alemanyes. Després de ser preguntat sobre si creu que els fets es podrien definir com "un suïcidi", ha dit que prefereix no anomenar-ho així perquè el copilot "tenia la responsabilitat sobre 150 persones".

Pel que fa a la reacció de les famílies en comunicar-los que el copilot hauria estavellat l'avió a propòsit, Robin ha dit que els familiars estan "en estat de xoc" i que "no creien el que havia passat". Finalment, ha afirmat que no creu que el procés d'identificació de les víctimes acabi "abans de la setmana vinent".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés