Publicat 09/02/2019 15:40

Ábalos afirma que manca inversió ferroviària però no creu que això causés l'accident

José Luis Ábalos
EUROPA PRESS

Destaca que els PGE aprovats inclourien inversions significatives

BARCELONA, 9 febr. (EUROPA PRESS) -

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha dit aquest dissabte que la xarxa ferroviria catalana necessita més inversió, per que "en principi" aquesta no és la causa del xoc de trens del divendres a Castellgalí (Barcelona) on va morir una maquinista, sinó que va poder causar-ho una concatenació d'errors humans.

Ho ha declarat els periodistes a Barcelona, en preguntar-se-li per la crítica del conseller de Territori de la Generalitat, Dami Calvet, que considera que la falta d'inversió estatal va influir en el sinistre, per l'estat de la infraestructura.

Ábalos ha afegit que ell mateix ha reiterat davant el Congrés i el Senat que la falta d'inversions a Catalunya és evident, per no creu que tingui a veure amb el sinistre: "Una altra cosa és la causa d'aquest accident, que no té a veure amb les inversions, en principi".

"Perqu no descartem una concatenació de fallades humanes, també, lgicament, derivats de com est funcionant el servei", ha dit.

En preguntar-se-li si es pot atribuir l'accident a la fallada del sistema de fre d'emergncia, ha respost que "no ha estat aquest el problema", sinó que un tren circulava en contradirección¡, i ara ha de descobrir-se per qu.

MÉS AUTOMATITZACIÓ I SEGURETAT

Ha constatat que també manca automatització i renovació de les mesures de seguretat, en tota Espanya, la qual cosa "tampoc és un procés de de un dia per a un altre".

Per a ell, és evident que, si hi hagués més inversions que en els últims anys i si la xarxa estigués més automatitzada, "es compensaria en bona part el que és el factor hum".

I s'ha referit a la zona de l'accident: "Tal com est la línia, el factor hum est molt present"; no perqu est deteriorada, sinó perqu el seu nou govern s'ha trobat amb qu falta modernitzar la infraestructura a tota Espanya, i ha constatat que el factor hum encara és molt rellevant en molt bona part de les línies ferroviries.

INVERSIONS I PGE

Per ha tornat a dir que fan falta inversions, moment en el qual ha destacat el que ja ha fet el seu govern: "Hem reorientat tota la nostra política d'inversió cap a la xarxa convencional i de Rodalies".

"Hi ha unes propostes d'augment molt significatives, precisament perqu partits d'aquest diagnstic. Per per aix necessitem, com saben, uns comptes", en allusió al projecte de Pressupostos Generals de l'Estat (PGE, l'aprovació dels quals perilla sense el suport dels partits del Govern).

Ha insistit que el seu ministeri té un projecte molt ambiciós de modernització de la seguretat ferroviria i de la infraestructura: "Aix és l'hem plantejat en el projecte de llei de PGE i que jo he explicat reiteradament. Per aix és el que ens hem trobat", en referncia a la falta de millores.

INFORME PRELIMINAR

Ábalos ha fet aquestes declaracions al Centre de control de trnsit Centralitzat de l'Estació de Frana de Barcelona, per seguir els primers treballs de recerca d'Adif i de Renfe, i s'ha reunit amb els presidents de Renfe i d'Adif, Isaías Táboas i Isabel Pardo de Vera, respectivament.

Després ha dit que hi ha investigacions paralleles de Renfe, d'Adif i de la Comissió d'investigació d'accidents ferroviaris, i que preveu fer públic un informe preliminar sobre els fets, "en dos dies mxim".

Després s'ha reunit amb el conseller de Territori de la Generalitat, al que havia telefonat aquest dissabte al matí per plantejar-li una trobada a Barcelona.

LA VÍCTIMA MORTAL

Després de les declaracions, el ministre ha explicat també als periodistes que la maquinista de 26 anys morta era de la ciutat de Crdova, filla d'un empleat d'Adif i germana d'un home que estudia per ser ferroviari.

Ábalos ha estat aquest mateix dissabte amb els familiars, i ha constatat que hi ha una família trencada pel dolor: "Una belles persones, la veritat", i ha afegit que els ha donat el condol en nom del Govern.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés