Publicat 31/03/2015 19:22

El 83% dels catalans considera que l'assistència sanitària és igual o pitjor que fa un any

El subdtor del CatSalut, F.Brosa, y el gerente de Atención Ciudadana, J.L.Piqué
EUROPA PRESS

Puntuen amb un 6,8 de mitja l'atenció pública i amb un 7,4 la privada

BARCELONA, 31 març (EUROPA PRESS) -

El 83% dels catalans creu que l'assistència sanitària a Catalunya és actualment igual --40,5%-- o pitjor --42,6%-- que fa un any, i només dos de cada deu creuen que el sistema públic millorarà durant aquest any, segons revela la segona edició del Baròmetre Sanitari i el Pla d'enquestes de satisfacció dels assegurats del Servei Català de la Salut (CatSalut).

Les dades han estat explicades aquest dimarts en roda de premsa pel sotsdirector del CatSalut, Francesc Brosa, i el gerent d'Atenció Ciutadana, Joan Lluís Piqué, que han assegurat que la puntuació que atorguen els catalans a l'atenció sanitària pública "s'ha mantingut estable els últims anys, sense grans variacions".

Brosa ha destacat que "hi ha una petita tendència en la millora de la percepció" dels ciutadans enquestats --uns 2.000 durant el novembre del 2014--, tot i que ha recordat que el Govern ha hagut d'aplicar nombrosos ajustos els últims anys a causa de la crisi econòmica i les tensions financeres.

De fet, un 48,1% dels catalans consideraven el juliol del 2014 que la sanitat estava pitjor que feia un any, una xifra que el desembre del 2012 era del 57,7%, mentre que el 8,2% considerava que estava millor, i un any abans ho creia el 7,1%.

Preguntats per la consideració de l'assistència sanitària a Catalunya, l'11,7% dels catalans creu que és molt bona, el 41,4% bona, el 31,3% normal i la resta, dolenta o molt dolenta: "Més de la meitat la qualifiquen de bona o molt bona, cosa que celebrem tenint en compte el context econòmic", ha destacat Piqué.

En relació amb la puntuació, els catalans atorguen de mitjana un 6,8 a la sanitat pública i un 7,4 a la privada, tot i que els que tenen una cobertura de pagament puntuen més baix la sanitat pública (6,41) respecte dels que no la tenen (6,98).

El 68,5% utilitza habitualment els serveis sanitaris públics, el 10,6% els privats i el 20,5% les dues tipologies --ho decideixen segons la gravetat--: "El 40% dels que tenen assegurança privada aniria a un centre públic en situacions greus", ha destacat Piqué.

RESULTATS PER MILLORAR

Brosa ha explicat que les dades d'aquestes enquestes serveixen per "millorar constantment en benefici dels ciutadans", i ha posat l'exemple de les llistes d'espera --s'ha canviat el criteri d'accés per agilitar certs processos-- i el tracte amb els professionals --s'han reduït un 21% les reclamacions d'aquest tipus gràcies a una millora de l'atenció--.

Ha destacat que els serveis pitjor valorats pels ciutadans són, per aquest ordre, l'espera per a proves diagnòstiques, per entrar a una consulta, la facilitat per aconseguir una cita, el temps de dedicació del metge als malalts, l'equipament dels centres i els consells alimentaris.

Els més ben valorats són, per aquest ordre, el tracte rebut pel personal sanitari, la proximitat al centre, la confiança que transmet el metge, la informació rebuda per un problema de salut, l'horari d'atenció i el coneixement de l'historial per part dels professionals.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés