Publicat 28/01/2022 13:08

El 70% d'assignatures de grau universitari es va oferir en catal segons un estudi del Govern

La consellera d'Investigació i Universitats de la Generalitat, Gemma Geis, presentant la primera Jornada sobre la llengua en el sistema universitari i d'investigació
GOVERN

La Conselleria d'Investigació i Universitats llana un pla per enfortir-ne l'ús

BARCELONA, 28 gen. (EUROPA PRESS) -

El 70,5% d'assignatures de grau de les universitats catalanes es va oferir en catal en el curs 2020-2021, segons un estudi de la Conselleria d'Investigació i Universitats de la Generalitat.

En un acte aquest divendres al Recinte Modernista de l'Hospital de Sant Pau de Barcelona, la consellera Gemma Geis i el director general d'Impacte Territorial i Social del Coneixement, Xavier Quinquill, han presentat les dades d'ús de llengües i l'elaboració d'un pla per enfortir el catal.

A més, el 26,8% d'assignatures es va oferir en castell i el 22,1% en una tercera llengua: els percentatges sumen més de 100 perqu és possible que una mateixa assignatura ofereixi dos grups en llengües diferents.

A les universitats públiques es va oferir un 73,9% d'assignatures en catal, un 23,1% en castell i un 21,2% en tercera llengua; la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) va oferir-ne un 88,8% en catal, un 72,2% en castell i un 5,5% en tercera llengua; i a les privades Universitat Internacional de Catalunya (UIC) i Universitat Ramon Llull (URL) el percentatge va ser d'un 41,7% d'assignatures en catal, un 32,7% en castell i un 34,2% en tercera llengua.

Els msters es van oferir en un 39,8% en catal, un 37,9% en castell i un 32,9% en una tercera llengua: a les universitats públiques els percentatges van ser, respectivament, del 38,2%, 36,5% i 33,1%; a la UOC, un 90,1% en catal, 54,3% en castell i 1,4% en tercera llengua; i en les privades, un 15,2% en catal, un 35,3% en castell i 52,8% en tercera llengua.

El percentatge de tesis doctorals escrites en catal va ser del 10,3% i el 54% es van presentar en tercera llengua; el 52% de tesis llegides són de doctorands de fora del sistema universitari de Catalunya, de manera que les tesis en catal ascendeixen al 20,2% si es tenen en compte només els aspirants del sistema universitari catal.

El protocol que va activar la Conselleria per fer seguiment de les incidncies sobre canvi de llengua de docncia va verificar 55 queixes, totes per assignatures previstes en catal per que es van impartir en una altra llengua, la qual cosa, segons Quinquill, "esvaeix qualsevol dubte sobre quina és la llengua minoritzada i que és necessari protegir".

PLA D'ENFORTIMENT DEL CATAL

Per tot aix, el departament ha explicat que en els mesos de febrer i mar s'elaborar, amb la comunitat universitria, un pla d'enfortiment del catal per consolidar el seu ús com a "llengua vehicular" en el sistema de coneixement.

Geis ha celebrat que es "segelli una aliana del sistema universitari i d'investigació en defensa aferrissada" del catal, i ha definit aquest sector com un espai imprescindible per garantir-ne el futur.

A més, ha assegurat que el foment de la presncia i l'ús del catal és "perfectament compatible" amb l'ús de terceres llengües en un context internacionalitzat com l'universitari.

Contingut patrocinat