Publicat 18/05/2015 14:18

El 32% dels professors universitaris treballa competències d'emprenedoria a classe

Estudio sobre profesores universitarios
EUROPA PRESS

Detecten que existeix un "estigma" en les universitats sobre aquest concepte

BARCELONA, 18 maig (EUROPA PRESS) -

El 32% dels professors de les universitats públiques catalanes han treballat competències relacionades amb l'afany emprenedor i l'autoocupació en les seves assignatures respecte del 68%, segons l'estudi 'Empreneduria i universitat. Diagnòstic, bones pràctiques i línies d'actuació a l'àmbit universitari català', que ha detectat un "estigma" en el concepte perquè s'associa a l'empresa.

En roda de premsa aquest dilluns, han presentat l'estudi la codirectora del grup Formació Docent i Innovació Pedagògica (Fodip) de la Universitat de Barcelona (UB), Núria Serrat; el director del departament de Ciència de La Caixa, Ignacio López Verdeguer, i el líder de l'estudi, Francesc Imbernon.

El treball, que forma part del programa RecerCaixa i s'ha elaborat en dos anys i mig en col·laboració amb l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (Acup), ha enquestat 735 alumnes, 161 professors i 29 vicerectors d'investigació, caps d'estudis i directors de càtedres de sis universitats catalanes.

ESTIGMATITZACIÓ

En iniciar la investigació, els autors van observar que existia una estigamatització que creava rebuig sobre el concepte d'afany emprenedor perquè s'associa al mercantilisme, al neoliberalisme i a la creació d'empreses, en comptes d'entendre'l com "competències per a la vida", com tenir iniciativa, autonomia i idees.

"Molta gent no accepta aquest terme, però després assumeixen moltes competències emprenedores", ha afirmat Imbernon, que destaca que els docents sí imparteixen competències relacionades amb l'emprenedoria, com la responsabilitat -un 4,12 sobre 5--, el treball en equip -un 3,98--, les habilitats de comunicació -un 3,93--, i el treball autònom -un 3,74--.

El mateix passa amb els estudiants, el 37% diu que ha estudiat aspectes relacionats amb l'afany emprenedor en les seves assignatures, respecte del 63% que no ho ha fet: "És un tema que hem de solucionar perquè als alumnes no els arriba que això sigui útil per a la seva autoocupació".

El 14% dels professors diu que l'assignatura que imparteix preveu continguts específics sobre afany emprenedor definits en els plans d'estudis, i les carreres on més es fa és en Economia, Dret, Enginyeries i Belles Arts.

PROPOSTES DE MILLORA

Com a propostes de millora, l'estudi defensa canviar el concepte pel de "competències per a la vida"; treballar aquestes capacitats de manera transversal en assignatures durant la carrera amb una coordinació de plans docents; visibilitzar i sensibilitzar sobre la seva importància, i potenciar programes.

També proposen que les universitats estableixin una partida pressupostària concreta per destinar-la a l'afany emprenedor i que no formin part intrínseca del capítol de personal; formar al professorat, i establir un sistema d'avaluació d'aquestes competències, entre d'altres, com utilitzar el pràcticum i l'estudi de final de grau per aplicar-lo.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés