Publicat 04/11/2021 15:48

El 28% dels alumnes no fa "mai" activitats de grup a l'aula en català segons el Govern

(E-D) El secretari de Política Lingüística de la Generalitat, F. Xavier Vila, la consellera de Cultura, Natlia Garriga, el conseller d'Educació, Josep Gonzlez-Cambray, i la secretria de Transformació Educativa, Núria Mora
EUROPA PRESS

Els professors que fan servir "sempre" el catal han baixat 16 punts en 15 anys

BARCELONA, 4 nov. (EUROPA PRESS) -

El nombre d'alumnes catalans que diu no fer servir el catal 'mai' o 'gairebé mai' en les activitats de grup a l'aula és del 28,4% mentre que el 2006 era del 10,9%, han explicat els departaments d'Educació i Cultura de la Generalitat aquest dijous amb dades d'un informe del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu.

En una roda de premsa per presentar un pla de promoció del catal als centres educatius, els consellers Josep Gonzlez-Cambray i Natlia Garriga han constatat un ús "poc habitual" del catal als centres educatius, una tendncia dels professors a canviar de llengua i que la situació s'accentua en els mbits no lectius.

Així, els alumnes que fan servir el catal 'sempre' o 'gairebé sempre' en les activitats de grup ha caigut 47 punts, del 67,8% registrat el 2006 al 21,4% del 2021, i els que el fan servir poques vegades, del 4,5% al 20,7% en el mateix període.

Gonzlez-Cambray ha apuntat que aquesta dada aporta molta informació perqu les noves metodologies pedaggiques posen molta importncia en les activitats grupals i en la interacció dels alumnes a l'aula.

A més a més, el percentatge d'alumnes que s'adrea 'sempre' o 'gairebé sempre' en catal als professors ha disminut del 53,9% que es registrava el 2013 al 39,4% del 2021 i el que ho fa 'poques vegades' era un 6,6% el 2013 i un 16,9% el 2021.

Els professors que s'adrecen 'sempre' o 'gairebé sempre' en catal al grup també ha disminut: del 63,7% el 2006 al 46,8% del 2021; també ha baixat el grup que no el fa servir 'mai' o 'gairebé mai', del 10,5% al 3,1%, per el que reconeix fer-ho 'poques vegades' se situa en el 12,3%.

Gonzlez-Cambray ha dit que, davant d'aquesta última dada, de la mateixa manera que un professor s'adapta als projectes educatius del centre, tots els docents s'han d'adaptar als projectes lingüístics.

PLA DE PROMOCIÓ

Per aix, el Govern ha presentat un pla de promoció que pretén promoure el compromís de la comunitat educativa envers el catal, augmentar l'ús de la llengua als centres i facilitar-ne l'aprenentatge a tots els membres de la comunitat, també a les famílies.

"La situació social del catal és preocupant i, per tant, emprenem les primeres mesures amb carcter immediat", ha manifestat Gonzlez-Cambray, que ha dit que és evident que no s'ha fet prou els darrers anys en la promoció de l'ús del catal.

Per aix, hi haur formacions a tots els professors, es constituiran grups impulsors dins de cada centre, i a través del Pacte Nacional per la Llengua es recollir més informació sobre la situació lingüística de les escoles i es treballar amb la Conselleria de Recerca i Universitats per reforar la formació en catal dels futurs docents.

Aquest curs hi participaran 200 centres i s'hi aniran afegint 1.000 cada any, durant un quadrienni, fins a arribar a tots els públics i concertats (la participació és obligatria), i Gonzlez-Cambray ha assegurat que hi ha una partida ara mateix oberta als pressupostos de l'any vinent per sufragar les actuacions.

"REVISIÓ A FONS" DE LA POLÍTICA LINGÜÍSTICA

Al seu torn, Garriga ha sostingut que el model catal de política lingüística "necessita una revisió a fons" i que el Govern entra a una nova etapa en aquest mbit, i ha criticat que els darrers 10 anys la Conselleria ha treballat de manera massa interna i posant mfasi en els avanos assolits.

Per aix, el seu departament donar més importncia a una comissió interdepartamental per tractar la qüestió i fer un diagnstic de l'ús del catal en els diferents mbits del Govern.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés