Actualitzat 25/07/2018 13:14

20 projectes d'investigació capdavanters rebran 12 milions de la Fundació Bancària La Caixa

Afeccions cardiovasculars, neurològiques, infeccioses i oncològiques centren la primera convocatòria oberta

 V.Fuster, A.R.Ramiro, J.Giró I I.Camp
EUROPA PRESS

BARCELONA, 25 jul. (EUROPA PRESS) -

Un total de 20 projectes d'investigació biomèdica punters d'Espanya i Portugal rebran 12 milions d'euros de la Fundació Bancària La Caixa, que ha resolt els guanyadors de la primera convocatòria oberta i competitiva d'aquest àmbit, a la qual s'han presentat 785 propostes.

Ho ha anunciat aquest dimecres en roda de premsa el director de la Fundació Bancària La Caixa, Jaume Giró, que ha detallat que de les propostes guanyadores se centren en els àmbits de la investigació sobre patologies cardiovasculars (4), infeccioses (4), neurociències (5), oncològiques (4) i afeccions transversals (3).

Un comitè d'experts internacional i imparcial es va encarregar de seleccionar 77 finalistes, dels quals van seleccionar finalment una vintena, després de superar "estàndards exigents de qualitat, imparcialitat, objectivitat i transparència".

Abans d'obrir la nova convocatòria a l'octubre, Giró ha ressaltat que la gran demanda que existeix per finançar projectes d'investigació "ha de fer pensar" sobre el camí que queda per recórrer a nivell d'investigació científica.

Les iniciatives seleccionades s'han repartit per Cataluya, Madrid, la Comunitat Valenciana i el País Basc, a més de quatre centrades a finançar projectes portuguesos, tots cobrint un ampli espectre de disciplines.

L'equip de selecció també ha tingut en compte criteris de perspectiva de gènere a l'hora de seleccionar malalties infrafinançades que afecten especialment dones, ha explicat a Europa Press el director del Departament de Ciència de la fundació, Ignasi López, que ha remarcat que la fundació es regeix per les recomanacions de la Comissió Europea en aquest sentit.

VALENTÍ FUSTER

Quatre dels projectes seleccionats estan liderats per investigadors del Centre Nacional d'Investigacions Cardiovasculars (CNIC) amb el científic Valentí Fuster al capdavant, que centrarà el seu projecte en la recerca de nous factors de risc de l'arterioesclerosi, però aquesta vegada avançant l'estudi a 2.000 adults d'entre 40 i 50 anys entre els quals aspira detectar-hi els primers símptomes.

També del mateix CNIC, la investigadora Almudena Rodríguez es llançarà a la captura de noves pistes per prevenir accidents cardiovasculars, principal causa de mortalitat al món, i es proposa aconseguir a mitjà termini marcadors que facilitin el diagnòstic i el pronòstic d'episodis de patologies relacionades.

INVESTIGACIÓ DE LES DEFENSES

Rodríguez ha explicat que abans de produir-se una obstrucció en forma de trombo, les artèries es taponen generant una aterosclerosi, que de manera silenciosa i asintomàtica es converteix en avantsala d'episodis greus, cosa que el seu equip vol desentranyar estudiant més a fons la funció dels anticossos i el sistema immune en els vasos sanguinis.

Les altres investigacions se centren en el camp de les noves vacunes per a les defenses immunes, que es llancen cap a la recerca de la vacuna universal que posi fi a les malalties cròniques infeccioses, noves estratègies per lluitar contra el Zika.

REVERTIR LA CEGUESA

La teràpia cel·lular per revertir la ceguesa, la funció del fetge relacionada amb la resistència de la malària, l'ús de ratolins per frenar el Parkinson, un treball sobre els bacteris intestinals, un mapa per conèixer el futur del tumor i la predicció i detecció de la metàstasi del càncer de pròstata són alguns dels altres projectes triats.

Comprendre a fons la diversitat de casos de la leucèmia més comuna per combatre és un altre dels fronts investigadors, que liderarà Elías Campo de l'Idibaps de Barcelona, mentre que la lluita contra el melanoma més agressiu, la medicina de precisió contra la distròfia miotònica i un nou tractament per frenar l'ELA són d'altres dels projectes que rebran fons fruit de la convocatòria.

Giró ha subratllat la investigació com una de les línies prioritàries dins de la fundació, i ha ressaltat que aquesta convocatòria reforça aquest compromís d'impulsar projectes, a més de convertir La Caixa en l'entitat que més inverteix en investigació biomèdica d'excel·lència de tota la península i el continent europeu.

Contingut patrocinat