Actualitzat 26/06/2014 11:54

Un 16% dels conductors morts en accident de trànsit a Catalunya va consumir psicofàrmacs

Ramon Espadaler y Joan Josep Isern
EUROPA PRESS

Gairebé un de cada tres morts a la carretera és motorista, una tendència a l'alça

BARCELONA, 26 juny (EUROPA PRESS) -

Un 16% dels conductors morts en accident de trànsit a Catalunya havia consumit psicofàrmacs el 2013, segons ha confirmat l'autòpsia, dos punts més que el 2012, el que confirma la tendència descoberta el 2012 que aquests medicaments superen la presència de droga en els morts a la carretera.

Així ho ha explicat aquest dijous als periodistes el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, després de la inauguració del XVII Fòrum de Seguretat del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, insistint que si el 2011 la proporció drogues-psicofàrmacs en els conductors morts era de 15% i 5-6%, respectivament, l'any següent la tendència es va invertir en un 5-6% de presència de drogues i un 12-14% psicofàrmacs el 2012 i es va mantenir a l'alça el 2013.

Per aquesta raó, el conseller d'Interior, Ramon Espadaler, ha indicat als mitjans que davant de la reiteració d'aquest indicador per segon any no es poden quedar "encreuats de mans" i ha apostat per seguir reflexionant en la línia que els metges puguin comunicar a les autoritats de trànsit les prescripcions de medicaments que poden tenir incidència en la conducció.

Per a Espadaler, es tracta de "congeniar dos drets": el de la privacitat de les dades mèdiques dels pacients que tenen prescrits psicofàrmacs i la seguretat viària perquè la presència de psicofàrmacs pot tenir incidència en la sinistralitat.

"Hem de veure com podem ser proactius sense vulnerar el dret de la privacitat", ha abundat el conseller, que ha indicat que ara es tracta de conscienciar els metges perquè comuniquin aquestes prescripcions a la Direcció General de Trànsit (DGT).

De fet, aquesta possibilitat ja existeix de manera voluntària i a Catalunya els metges van comunicar el 2013 a la DGT gairebé 200 casos de malalts als quals se'ls havia prescrit un medicament incompatible amb la conducció, segons ha indicat Isern.

MOTOS I ANCIANS

Espadaler ha explicat que una altra "preocupació" de Trànsit és l'augment de motoristes morts a les carreteres catalanes aquest any, ja que si el 2013 la proporció era d'una de cada quatre morts, el 2014 ja és de gairebé una de cada tres.

"Això ho hem d'afrontar des de dues perspectives: conjuntament amb el sector i sense criminalitzar-lo, perquè moltes vegades l'accident no es deu a un comportament temerari sinó que és un usuari feble a la carretera", ha reflexionat.

També ha indicat que preocupa la sinistralitat entre gent gran i de l'estat del parc mòbil, tot i que ha esgrimit les bones xifres globals de sinistralitat a Catalunya, que la situen com cinquè millor país europeu en la taxa de mortalitat a les carreteres per milió d'habitants.

En el seu discurs d'inauguració del Fòrum de Seguretat, amb la presència del degà del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, Jordi Guix, i el degà del Col·legi d'Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona, Miquel Darnés, Espadaler ha apostat per "no abaixar la guàrdia en el que funciona raonablement bé en seguretat viària", sobretot el consens polític i amb els diferents actors implicats que ha donat els seus fruits els últims anys malgrat els canvis al Govern i la trasversalitat de les polítiques de l'administració i entre diferents administracions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés