MADRID, 20 Jul. (EUROPA PRESS) -
El XIX Congrés nacional extraordinari del PP que triarà el successor de Mariano Rajoy arrenca aquest divendres a Madrid sense un clar favorit i amb gran incertesa a les files del partit sobre si el nou president del PP serà Soraya Sáenz de Santamaría o Pablo Casado.
Un total de 3.082 compromisarios podran votar el dissabte Santamaría o Casado, que han dedicat les últimes setmanes a recórrer Espanya per recaptar suports. Els equips de tots dos candidats s'atribueixen la victòria amb percentatges superiors al 60%, en una guerra de xifres que ha fet créixer els nervis dins de la formació.
En aquestes últimes hores, el cap de campanya de Santamaría, José Luis Ayllón, ha assegurat que la candidatura de l'exvicepresidenta està "al 63% i pujant". Fa uns dies, aquest mateix equip de campanya va afirmar que treien 15 punts d'avantatge a Casado.
Els col·laboradors de Casado, per la seva banda, ja xifraven els seus suports fa un parell de dies al 65% davant del 27% de la seva rival. En concret, van arribar a parlar de 2.100 compromissaris davant dels 837 que donarien suport a Santamaría.
GALÍCIA POT SER UN FEU CLAU
En les últimes hores s'ha elevat la incertesa, atès que els dos candidats estan rebent nombrosos suports a través de les xarxes socials. En els últims dies, la percepció al PP és que augmenten els avals de Casado, fet que, fonts del partit atribueixen al suport que ha rebut de la secretària general, María Dolores de Cospedal, que va ser eliminada en la primera volta.
Un dels feus clau en aquest procés de primàries pot ser Galícia, que compta amb 327 compromissaris (la tercera autonomia per darrere d'Andalusia i Comunitat Valenciana) i pot decantar la balança.
D'entrada, el president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo, no ha donat públicament el seu suport a cap candidat, fet que sí que han fet altres càrrecs provincials gallecs. A la Corunya i Pontevedra aposten principalment per Casado mentre que Ourense s'inclina per Santamaría.
ELS EXMINISTRES PRENEN PARTIT
Davant de la neutralitat que, almenys públicament, ha exhibit Mariano Rajoy, gairebé tots els seus exministres han pres partit públicament per un dels candidats. Amb Santamaría s'han alineat Iñigo de la Serna, Cristóbal Montoro, Fátima Báñez, Álvaro Nadal, Javier Arenas i Alfonso Alonso. Gairebé tots ells han esmorzat pizza a Gènova aquest migdia en trobada de feina amb l'exvicepresidenta.
A la mateixa hora, Casado ha compartit taula i estovalles en un restaurant de Madrid amb altres set exministres de Rajoy: María Dolores de Cospedal, José Manuel García-Margallo, José Manuel Soria, Dolors Montserrat, Juan Ignacio Zoido,, Isabel García-Tejerina (Agricultura) i Rafael Catalá (Justícia). Tots ells, amb l'extitular d'Interior, Jorge Fernández Díaz, han signat un manifest de suport a l'exvicesecretari de Comunicació del PP.
En aquest escenari, fonts del PP no oculten la seva preocupació per la divisió amb la qual el partit comença aquest conclave. "Estan molt igualats", admet un dirigent de Gènova, que no s'atreveix a pronosticar qui presidirà el PP a partir del dissabte.
Des que el passat 5 de juliol, Sáenz de Santamaría fos la candidata més votada pels afiliats amb el 36,95 per cent dels vots, davant del 34,27% de Casado, ha intentat sense èxit una llista d'integració.
Tots dos candidats van mantenir una trobada a la seu del PP dimecres passat però es va tancar sense acord perquè l'exportaveu del PP va deixar clar que vol arribar fins al final i que els poc més de 1.500 vots de diferència suposen pràcticament un "empat tècnic". Casado va demanar un cara a cara, quelcom que tampoc ha prosperat després que càrrecs del partit subratllessin que podia fer "molt de mal" al PP.
RAJOY, EL PROTAGONISTA D'AQUEST DIVENDRES
El congrés extraordinari arrencarà oficialment a les 16.30 hores d'aquest divendres. Al matí, els compromisarios podran acudir a l'hotel Auditorium de Madrid per recollir les seves acreditacions i documentació.
A la tarda, la sessió començarà amb l'informe de la comissió organitzadora que ha presidit Luis de Grandes. Després es votarà la mesa del congrés, que presidirà l'exministra i actual presidenta del Congrés, Ana Pastor.
També està previst que es llegeixi l'informe del Comitè Nacional de Drets i Garanties i que la secretària general, María Dolores de Cospedal, exposi el seu informe de gestió. Fonts de l'equip de Santamaría esperen que en el seu discurs mantingui la "neutralitat".
El plat fort de la jornada del divendres serà el discurs del president del PP, Mariano Rajoy. "Tots volem un homenatge a Rajoy. No marxa per la porta de darrere sinó amb gran grandesa i gran altura", va dir fa uns dies Luis de Grandes, president del comitè organitzador.
El dissabte a les 9.30 hores serà quan Santamaría i Casado presentin les seves candidatures i prenguin la paraula davant els compromissaris. A les 11.00 hores està prevista la votació i la proclamació de resultats es produirà dues hores després. En aquest moment el guanyador o guanyadora del congrés clausurarà el conclave com a nou president del partit.