MADRID, 27 nov. (Portaltic/EP) -
Ja són sis els collegis a Espanya que han incorporat WatsomApp, una aplicació amb Intelligncia Artificial (IA) d'IBM que ajuda a millorar la convivncia a les aules, perqu interactua amb els alumnes i inclou un joc en línia per aprofundir en les dinmiques de classe.
L'assetjament escolar és un problema que afecta molts joves espanyols; el telfon d'assetjament escolar del Ministeri d'Educació va atendre a més de 12.700 trucades entre 2017 i 2018. Per aix IBM, juntament amb KIOAI, ha desenvolupat una aplicació amb IA per reduir l'assetjament escolar i anticipar-se als conflictes.
Un collegi d'Oviedo va ser el primer a incorporar aquesta tecnologia l'any 2018. Ara tres collegis de Madrid i dos del País Basc compten amb WhatsomApp a les seves aules, i s'espera que durant el present any escolar s'estengui a més centres. Aquesta app també ha arribat al Perú, on ja es fa servir a dotze collegis.
"Amb el consentiment patern, els collegis fan servir WatsomApp al principi i al final del trimestre, cosa que els permet observar i comparar com evoluciona la convivncia a la classe i actuar amb plans específics si ho veuen necessari", ha declarat el fundador de KIOAI, Gustavo Beltrán, en un comunicat.
L'objectiu de WhatsomApp és ajudar a educar "mentre es treballa en valors com el respecte o l'amistat", i per a aix, es compon de diversos elements. D'una banda, inclou un joc en línia que barreja proves d'habilitat amb preguntes que ajuden els nens a interioritzar valors com la intolerncia i el respecte.
Per exemple, pregunta als estudiants: "Amb qui de la teva classe formaries un equip per jugar a les cartes?". Per a aix fa servir la tecnologia Watson Natural Language Classifier per a la classificació de paraules i textos. D'altra banda, també compta amb un 'chatbot' que manté converses amb els alumnes a través del Watson Assistant.
Finalment, compta amb els robots Snow i Q.bo One, que tenen tecnologia IBM Watson Visual Recognition, Speech to Text i Text to Speech. Aquesta tecnologia pot reconixer imatges i conversar amb els alumnes amb un entorn més amable perqu el nen se senti més cmode i segur. Es tracta de robots "emptics" que no emeten judicis de valor, i que ajuden els nens i nenes s'obren més, com detalla Beltrán.
La IA té en compte tant el llenguatge com el to en el qual parlen els alumnes per identificar les seves emocions, i després redacta un informe que identifica els possibles problemes. Totes aquestes dades estan encriptades i protegides al sistema de principi a fi. Posteriorment els professors i especialistes del centre podran analitzar l'informe i prendre les mesures que siguin necessries.