El PP i Ciutadans demanaran comptes a Sánchez i a Alegría per l'assetjament a la família de Canet (Barcelona) que va demanar més classes en castell
MADRID, 12 (EUROPA PRESS)
Vox aprofitar el Ple del Congrés d'aquesta setmana per forar una votació sobre la convenincia d'aplicar una altra vegada l'article 155 de la Constitució després que la Generalitat de Catalunya no tingui intenció de complir la recent sentncia del Tribunal Suprem que avala que el 25% de l'ensenyament en aquesta comunitat hagi de ser en castell.
Així es recull en la moció que se sotmetr a debat i votació a la Cambra baixa i que és conseqüncia de la interpellació que els de Santiago Abascal van dirigir al Govern de coalició fa dues setmanes.
En concret, en la seva iniciativa, a la qual va tenir accés Europa Press, Vox insta el Govern central a intervenir en l'Administració autonmica catalana amb la finalitat d'assegurar el respecte i el compliment íntegre dels principis constitucionals que, segons denúncia, estan sent objecte de "sistemtica infracció" de la Generalitat.
"NO ES POT TOLERAR"
Vox sosté que "no es pot tolerar" que existeixin parts d'Espanya on "milers" de nens no poden aprendre a llegir i escriure "en la seva llengua materna, en espanyol, només perqu uns polítics sectaris l'hi neguen", i per aix considera que "l'única manera de retornar els drets legítims a tots els catalans i la llibertat és aquesta intervenció profunda".
Així mateix, emplaa el Govern espanyol a impulsar les reformes que siguin necessries per assegurar l'ensenyament del castell i en castell en els sistemes educatius de tots les regions d'Espanya per satisfer "el deure els espanyols de conixer-lo així com d'emparar el dret de tots a fer-lo servir".
SANCIONS PER ALS QUI HO IMPEDEIXIN
A més, reclama un rgim sancionador per els qui obstaculitzin o impedeixin el compliment efectiu de l'article 3 de la Constitució, el que estableix que el castell és la llengua oficial de l'Estat.
De la mateixa manera, la moció de la tercera fora del Congrés demana revertir la "instrumentalització" que diferents poders públics regionals fan de les llengües espanyoles "com a element de divisió i confrontació entre territoris i entre espanyols.
Finalment, els de Abascal demanen fomentar "l'especial respecte i protecció" del patrimoni cultural que suposa la riquesa de les diferents modalitats lingüístiques d'Espanya en el marc constitucional.
PREGUNTES EN LA SESSIÓ DE CONTROL
A més de la moció de Vox, en la sessió plenria d'aquest dimecres el PP i Ciutadans aprofitaran per demanar comptes al president del Govern central, Pedro Sánchez, i la seva ministra d'Educació, Pilar Alegria, per l'assetjament que est patint una família de Canet de Mar (Barcelona) per haver sollicitat més classes en castell per al seu fill després de la sentncia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obligava els centres catalans a oferir almenys un 25% d'ensenyament en aquesta llengua.
En concret, la líder de Ciutadans, Inés Arrimadas, demanar a Sánchez pronunciar-se sobre aquesta polmica. "Considera que l'actuació del Govern est sent suficient per garantir els drets i llibertats del conjunt dels espanyols?", resa la pregunta registrada.
Tot i que es tracta d'un enunciat genric, és més que segur que la presidenta de la formació taronja qüestioni que el Govern central no actu davant la fustigació que la citada família catalana diu que pateix o que el Govern que presideix Pere Aragons no estigui complint la sentncia del TSJC.
Del seu costat, en nom del PP, la diputada Sandra Moneo demana que la ministra Alegria aclareixi "fins quan continuaran mirant a un altre costat mentre s'ataquen i amenacen famílies catalanes per voler educar els seus fills en la llengua del seu país".
COM ASSEGURAR LA INTEGRITAT DEL MENOR DE CANET?
Vox també té registrades al Congrés una bateria de preguntes escrites pel cas del nen a Canet en qu, entre altres qüestions, demana al Govern central que expliqui com garantir el dret del menor a estudiar en espanyol al seu centre educatiu i que digui quines mesures que promour per assegurar la seva integritat tenint en compte l'assetjament que est patint en els últims dies.
Així mateix, insta l'Executiu espanyol a detallar quines accions ha desenvolupat l'Alta Inspecció a Catalunya per garantir el dret del menor a ser escolaritzat en espanyol, i a aclarir quines accions dur a terme després de la desobedincia que va anunciar el Govern catal per garantir l'efectiu compliment de la sentncia sobre el castell en aquesta comunitat.