BARCELONA 27 oct. (EUROPA PRESS) -
El vot secret està regulat pels articles 97 i 99 del reglament del Parlament i ha de ser sol·licitat per un mínim de dos grups i aprovat pel ple, segons la normativa recollida per Europa Press.
El líder del PP català, Xavier García Albiol, ha anunciat que demanarà que hi hagi vot secret si JxSí i la CUP porten algun tipus d'iniciativa independentista en el ple perquè creu que hi ha divisió en el si del PDeCAT i que diversos diputats impedirien que la votació prosperi.
Albiol no pot fer-ho en solitari i haurà de tenir el suport de com a mínim d'un altre grup, si bé la decisió definitiva perquè el vot sigui secret és del ple, en el qual JxSí i la CUP tenen majoria.
Segons l'article 97 del reglament, les votacions en el ple poden ser secretes "si ho acorda el ple o la comissió corresponent a sol·licitud de dos grups parlamentaris o d'una cinquena part dels seus membres".
TRES OPCIONS DE VOT SECRET
L'article 99 desgrana les claus: sempre que ho acordi el ple o ho decideixi la Presidència de la Cambra, es pot fer electrònicament, mitjançant paperetes i a través de boles blanques i negres.
Les paperetes solen fer-se servir per escollir persones o representants d'ens regulats pel Parlament --en aquestes s'escriu el nom de la persona per la qual es vota a favor--, i els diputats són anomenats un a un nominalment perquè introdueixin la seva opció en una urna.
El sistema és semblant en el cas de les boles, perquè cada diputat rep una bola blanca --que vol dir aprovació-- i una negra --que vol dir rebuig-- i han d'introduir-les en urnes: se'ls crida nominalment perquè introdueixin la bola blanca en una urna si aproven la iniciativa o la negra, si la rebutgen.
Els diputats han d'introduir la bola sobrant en una altra urna, i en tot moment "s'ha de garantir el secret de la votació", segons recull el reglament del Parlament; per exemple, es pot tapar l'urna amb un mocador o col·locar les urnes en un lloc cobert i no visible per a la resta.
El sistema de boles blanques i negres és molt excepcional i es reserva per a casos en els quals els diputats han de "qualificar actes o conductes personals objecte de sanció penal o que puguin ser considerades indignes" per part d'algun altre diputat: l'afectat no pot participar en cap cas en la votació.
El sistema de vot secret més senzill és l'electrònic, que és el mateix que s'utilitza en les votacions comunes amb l'excepció que no es revela l'opció que ha decidit cadascun dels diputats.