Publicat 11/08/2021 09:27CET

Vilalta (ERC) planteja millorar El Prat sense ampliar la tercera pista i rebutja "contes de fades"

La secretària general adjunta i portaveu d'ERC, Marta Vilalta, en una entrevista d'Europa Press.
EUROPA PRESS

   Assegura que l'acordat és la inversió i que el projecte no té per què incloure ampliar-la

   BARCELONA, 11 ago. (EUROPA PRESS) -

   La secretària general adjunta i portaveu d'ERC, Marta Vilalta, ha plantejat millorar l'Aeroport de Barcelona-El Prat sense ampliar la tercera pista, i ha demanat a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que "no expliqui contes de fades" assegurant que es compensarà l'afectació a l'entorn amb més àrees protegides.

   "Per començar a parlar de compensacions actuals, en el cas que s'allargués la tercera pista i s'afectés a la Ricarda", s'hauria de parlar de les compensacions no executades de l'anterior ampliació de l'aeroport, ha retret Vilalta a la també exalcalde de Gavà (Barcelona) en una entrevista d'Europa Press.

   Ha ratllat la postura de la ministra d'irresponsable: "No ens poden prometre contes de fades de compensacions que existiran, quan no s'han complert les compensacions anteriors", i ha defensat que en el que s'hauria d'estar treballant és a cercar l'equilibri per millorar l'aeroport sense que vagi en contra de la preservació del medi ambient i el seu entorn.

   Vilalta ha destacat que el que defensa ERC és que arribi la inversió de prop de 1.700 milions i que es decideixi des de Catalunya el projecte --que no té per què implicar allargar la tercera pista, segons ella--, a través de la taula tècnica impulsada pel Govern de Pere Aragonès, amb la participació d'agents socials, econòmics, territorials i institucionals.

   "Aquest és l'acord. L'acord no és per ampliar la tercera pista, l'acord és per poder invertir aquests diners, i decidir des d'aquí com invertir-ho. I aquesta inversió no necessàriament ha de passar per l'ampliació d'aquesta tercera pista", sinó que s'han d'estudiar alternatives que no trinxin ni aixafin el territori, ha dit literalment.

   Així, qualifica d'innegociable la preservació de l'entorn, i de línia vermella l'afectació a la Ricarda, per la qual cosa ha demanat cercar alternatives per aconseguir que El Prat sigui un aeroport de primera i no de segona, alguna cosa que s'afavoriria si ho gestionés la Generalitat, i no Aena, segons ella.

"SOCIOVERGENCIA DE SEMPRE"

   Creu que el debat sobre l'ampliació s'ha simplificat i pervertit, i que "hi ha hagut una proposta d'Aena que s'ha comprat acríticament per aquells que defensen la sociovergencia de sempre", i ha criticat als qui han aplaudit el projecte sense qüestionar-se res.

   Preguntada per si apunta a Junts amb aquestes crítiques, ha sostingut que "no s'ha d'assenyalar a ningú" i que cada actor sap com ha reaccionat, també ERC, que considera que no es pot desenvolupar un projecte en contra de l'opinió dels ciutadans i de les institucions del territori afectat que no tingui en compte criteris mediambientals --els ajuntaments de Barcelona i El Prat de Llobregat s'oposen a l'acord--.

CONSENS EN EL GOVERN

   Ha assegurat que hi ha consens dins del Govern, i que "una altra cosa és dins del Govern de l'Estat", els socis del qual mantenen discrepàncies que també existeixen a l'Ajuntament de Barcelona, entre la seva alcaldessa, Ada Colau, i el primer tinent d'alcalde, el socialista Jaume Collboni, que sí defensa l'ampliació, ha recordat.

   "Les contradiccions les tenen molt més els altres, i el que diu el Govern, que és el que diu ERC a nivell de Catalunya, és que si arriba una inversió --i aquí està l'acord, que arribi--, decidim nosaltres com s'ha d'invertir" per millorar la competitivitat de l'Aeroport, ha subratllat.

   Preguntada per si creu que el Govern pot perdre el suport de la CUP, que rebutja ampliar l'Aeroport, ha assegurat que treballaran per no perdre'l i seguir sumant esforços, encara que augura que es generaran "moltes contradiccions i moments de complexitat, perquè encara s'estan gestionant inèrcies de 40 anys de sociovergencies".

   Davant la possibilitat que aquesta inversió allunyi la instal·lació de la fàbrica de bateries elèctriques de Seat a Catalunya, ha advertit que un projecte no hauria d'anar en detriment de l'altre: "De fet, ho volem tot: volem tenir el millor aeroport possible, i volem preservar el medi ambient, i justament en aquesta línia volem aquesta fàbrica de bateries".

COMISSIÓ BILATERAL

   Sobre si situa la proposta d'Aena dins de la 'agenda del retrobament' promoguda pel president del Govern, Pedro Sánchez, ha replicat que "Aena fa una proposta perquè està en la seva agenda i perquè veu beneficiats els seus interessos, no perquè pensa en la millora, el benestar o el progrés de Catalunya" ja que, en aquest cas, creu que hauria fet la proposta d'una altra manera.

   Vilalta ha descartat que aquesta inversió i altres acords que s'aconsegueixin en espais com la comissió bilateral entre Govern i Generalitat afectin al procés independentista: "Hi ha un conflicte polític que no s'arreglarà perquè hi hagi més inversió en l'Aeroport, ni se solucionarà per un traspàs a Rodalies. No, el conflicte polític continuarà estant".

   Ha emfatitzat que la comissió bilateral ha de funcionar en paral·lel a la taula de diàleg, i ha destacat que la bilateral és necessària per abordar els 56 traspassos que vol la Generalitat: "Hi ha moltíssim treball per fer, i l'Estat s'ha de posar les piles".

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés