Publicat 05/08/2021 09:20

Vilagr defensa "no construir ni un metre més" del necessari per ampliar l'Aeroport

La consellera de Presidncia de la Generalitat, Laura Vilagr, en una entrevista d'Europa Press.
DAVID ZORRAKINO - EUROPA PRESS

Avisa que encara hi ha "dubtes" sobre com ampliar-lo minimitzant l'impacte mediambiental

BARCELONA, 5 ago. (EUROPA PRESS) -

La consellera de Presidncia de la Generalitat, Laura Vilagr, ha defensat "no construir ni un metre més" del necessari per ampliar l'Aeroport de Barcelona-El Prat perqu sigui un 'hub' intercontinental, garantint alhora la preservació de l'entorn natural i la seva diversitat.

"bviament tindr una tramitació ambiental. I bviament encara tenim dubtes, tenim aspectes oberts, perqu quan es fa qualsevol tramitació ambiental hi ha una alternativa zero, una alternativa una, dues, tres... Es plantegen diverses alternatives" i ha garantit que el Govern apostar per la que tingui menys impacte en el medi natural, ha insistit en una entrevista d'Europa Press.

Ha destacat que hi ha diverses opcions i que s'estan avaluant: "L'alternativa zero és no construir. En qualsevol avaluació d'impacte mediambiental hi ha aquesta alternativa zero, que és no fer-ho. En aquest sentit, el que hem fet és anar a valorar altres alternatives. Anem a valorar quines possibilitats hi ha".

Preguntada per si el Govern admetria un projecte que impliqui una afectació important per a l'entorn natural de la Ricarda, ha emfatitzat que acceptar "el projecte que tingui la mínima afectació" sobre l'estany, i ha recordat que es tracta d'un espai amb protecció europea i que caldr l'aval de la UE.

Sobre si el Govern pot negar-se a acceptar un projecte que tingui una afectació rellevant sobre aquest espai natural, ha adms que la Generalitat no pot vetar una llicncia d'activitat d'aquest tipus si s'atorga correctament i la UE li dóna el seu vistiplau: "Per creiem que, en el procés que estem vivint, que és arribar a un pacte amb propostes concretes, no és factible".

"No ho contemplem. Contemplem la possibilitat d'arribar a un acord amb tots els agents, un acord equilibrat. Només ens plantegem aquest escenari", ha afegit Vilagr, que ha recalcat que han d'estudiar les diverses opcions i quina és la que implica menys impacte, que ser la correcta per a la Generalitat.

POSTURA D'ERC I JUNTS

Sobre el fet que l'acord amb el Govern central es tanqués en una reunió només amb el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, Vilagr ha explicat que la delegació de Presidncia que també va viatjar a Madrid "bviament sabia que hi havia aquesta trobada i que es podia tancar" l'acord, que preveia anunciar el dimarts el president del Govern, Pere Aragons, per que es va donar a conixer el dilluns per mitjans informals, la qual cosa va precipitar la seva explicació.

La consellera ha assegurat que ERC i Junts comparteixen postura des del Govern sobre aquest assumpte, també sobre la preservació ambiental: "En la sostenibilitat de qualsevol projecte, en aquest cas d'una infraestructura tan important, tots estem d'acord. És que no pot ser d'una altra manera".

"Aquest aeroport, aquesta infraestructura, en el creixement que faci falta, si és que fa falta, per fer aquest 'hub' internacional ha de tenir aquest equilibri i aquesta preservació mediambiental", i ha subratllat que han de ser molt fins i quirúrgics a l'hora de plantejar aquest projecte.

Ha subratllat que l'objectiu és aconseguir que Barcelona-El Prat sigui un aeroport intercontinental i que no s'hagi de "passar per Madrid o per altres aeroports europeus per fer un vol a segons quins pasos", i que l'altre objectiu és garantir la preservació i protecció de l'entorn del Delta del Llobregat, que ha de continuar sent un espai de diversitat combinat amb activitat agrria, segons ella.

AJUNTAMENTS I VENS

Ha demanat veure el sistema aeroportuari catal en el seu conjunt i tenir en compte els aeroports de Girona, Reus (Tarragona) i Alguaire (Lleida), "infraestructures que en certa manera estan infrautilizadas", perqu passin a formar una xarxa amb el de Barcelona, de manera que aquest s'especialitzi en vols intercontinentals i que la resta pugui centrar-se en les connexions continentals.

Preguntada per les crítiques i reticncies d'ajuntaments afectats, com el de Barcelona i el del Prat de Llobregat, ha garantit que continuaran "treballant amb els ajuntaments que tinguin alguna cosa que dir", i ha insistit que les propostes concretes no estan tancades i que, una vegada s'articuli un projecte, s'obrir i es consensuar amb els municipis afectats, segons ella.

També vol que l'aeroport minimitzi el seu impacte sobre els vens, i ha destacat que el transport aeri ha de reduir l'afectació que provoca sobre el medi ambient, millorant la tecnologia dels seus motors: "En un món en el qual el canvi climtic s'est accelerant, una activitat que genera molt impacte ha de fer un canvi substancial".