Actualitzat 25/06/2014 15:39

Vila es reunirà amb Pastor i li demanarà "reconsiderar" la privatització d'Aena i el fons portuari

J.M.Pelegrí, F.Mascarell, S.Vila y Artur Mas, en el Parlament
EUROPA PRESS

BARCELONA, 25 juny (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat aquest dimecres que mantindrà una reunió "al més alt nivell" amb la ministra de Foment, Ana Pastor, a qui demanarà que l'Estat doni marxa enrere en la privatització del 49% d'Aena Aeroports i en la creació d'un fons sufragat pels ports amb beneficis, com el de Barcelona.

En resposta a una interpel·lació que ha presentat al Parlament el diputat de CiU Josep Rull, Vila ha afirmat que els dos projectes són "dues noves agressions que van amb una clara línia de recentralitzar competències" i que, de mantenir-se sense canvis, tindran un clar impacte negatiu en l'economia catalana.

Vila ha carregat contra el projecte que sufraguin els ports amb beneficis per finançar obres de connectivitat terrestre que són deficitàries, i ha assegurat que actualment ja existeixen "importants sistemes de redistribució i aportacions solidàries".

Així, ha destacat que a dia d'avui un "8,5% llarg" dels ingressos del Port de Barcelona es destina a garantir la sostenibilitat del sistema i a finançar costos i estructures a la resta de l'Estat.

Ha destacat que de prosperar aquest projecte, el Port de Barcelona tindrà sèries dificultats: "Amb quina autoritat podem anar a operadors com Hutchison, els rendiments dels quals serviran per finançar infraestructures en un altre port que li fa competència, quan aquesta companyia es juga els seus propis diners i intenta ser competitiva?".

També ha lamentat que és "insòlit" que mentre que el Port de Barcelona ha tancat un acord amb l'Estat per sufragar amb recursos propis l'accés del ferrocarril d'ample de via internacional al seu recinte, ara es destinin la meitat dels seus ingressos a infraestructures d'accés a altres ports.

Segons Vila, de prosperar aquest fons, tindria un "efecte pervers" perquè castiga l'autonomia financera de les autoritats portuàries, i ha destacat que a més de Barcelona, també resultarien perjudicats altres ports com els de Canàries, Balears, Algesires (Cadis) i Cartagena (Múrcia).

"LIBERALITZACIÓ"

Vila també ha lamentat que s'utilitzi com a motiu per justificar la privatització dels aeroports el deute acumulat per part d'Aena: "Més de 5.300 d'aquests 12.000 milions corresponen als deliris de grandesa que es van fer en la planificació d'infraestructures aeroportuàries a Madrid".

Ha assegurat que en comptes de privatitzar Aena i "endossar el deute acumulat a inversors privats", s'hauria d'haver optat per liberalitzar els aeroports, tal com es fa a la resta d'Europa, on poden ser gestionats individualment i entren en competència malgrat ubicar-se a un mateix Estat.

La proposta del Govern espanyol significa "mantenir la seva dinàmica de monopoli que sempre distorsiona les regles lògiques del mercat", ja que es prioritza l'Aeroport de Madrid per sobre de la resta, ha recordat el conseller.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés