Actualitzat 19/06/2014 11:14

Vila creu un "despropòsit" que se segresti el 50% dels beneficis del Port de Barcelona

El conseller Santi Vila
Foto: EUROPA PRESS

Confia que la setmana que ve pugui abordar amb Pastor el fons i en reconsideri la creació

   BARCELONA, 19 Jun. (EUROPA PRESS)

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha considerat aquest dijous un "despropòsit" que se segresti un 50% del resultat dels ports del sistema portuari espanyol que registrin beneficis, entre els quals hi ha el Port de Barcelona, per finançar projectes i obres de connectivitat d'altres enclavaments.

   "No es tracta d'una qüestió identitària. El que per als ports era un model d'èxit que premiava la competitivitat, ara, més enllà de la contribució milionària que es fa per a la sostenibilitat general del sistema, es planteja que un 50% dels beneficis sigui segrestat per a actuacions a altres ports", ha criticat Vila en la seva intervenció a la jornada 'El Corredor Ferrovari del Mediterrani: nova porta d'entrada del comerç europeu', organitzada per 'Expansión'.

   Vila es refereix al Fons d'Accessibilitat per finançar els accessos terrestres dels 28 enclavaments del sistema portuari espanyol que el Ministeri de Foment preveu impulsar durant les pròximes setmanes mitjançant un Decret Llei: "Es posa en qüestió un model basat en l'autonomia financera i la capacitat de decisió".

   Ha lamentat que s'hagi convençut operadors privats per invertir al Port de Barcelona, el contribuïdor més gran al sistema, perquè ara els fruits d'aquesta inversió serveixin per finançar altres ports que són competència, la qual cosa ha titllat de "mesura regressiva".

   "Això no té res a veure amb una qüestió identitària, sinó amb el desafiament de la modernitat que ens suggereix Europa", ha asseverat el conseller, que ha assegurat que el Govern no està disposat que es castigui i no es premiï els ports més competitius, i ha confiat a poder abordar la creació d'aquest fons la setmana que ve amb la ministra de Foment, Ana Pastor.

   En declaracions als mitjans, el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha criticat que, si s'impulsa la mesura, aquesta alterarà els compromisos financers de l'enclavament català, que té un deute de 440 milions d'euros amb el Banc Europeu d'Inversions (BEI): "Haurem de veure si es retalla la nostra inversió de futur o renegociem, però complirem amb el BEI".

   Si es converteix en una realitat aquest fons, que s'emmarca en un pla de mesures per a la reactivació econòmica aprovat pel Govern el 6 de juny, en el cas del Port de Barcelona comportaria aportar 37,3 milions d'euros, ja que el 2013 va registrar uns guanys de 74,6 milions.

   D'aquesta manera, l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB) aportaria el 30% del total del fons, i aquesta xifra arribaria al 72% si s'agreguen les autoritats portuàries d'Algesires, Balears, Cartagena i Las Palmas, que són els ports amb més beneficis.

MODEL ACTUAL

   Actualment, el sistema portuari espanyol es finança sobre la base de l'autonomia financera dels ports, si bé preveu que els ports amb beneficis contribueixin al conjunt, de manera que el 4% dels ingressos per taxes es destina a finançar l'Organització Pública de Ports de l'Estat, i un 4,5% del 'flux de caixa' es dirigeix al Fons de Compensació Interportuari, de manera que es manté als ports deficitaris.

   D'aquesta manera, el Port de Barcelona, que és el primer contribuïdor del sistema, aporta el 22,5% del total del Fons de Compensació Interportuari i el 17,5% del fons per finançar Ports de l'Estat, dues aportacions que el 2013 van ascendir a més de deu milions, i a 47,3 milions si es té en compte el període comprès entre el 2009 i el 2013.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés